Hondas högbyggda småbil Jazz kom i sin nuvarande tappning för ganska exakt sex år sedan. Det får vara nog, tycker Honda, som nu visar en helt ny generation Jazz. Här är alla bilder och fakta.

Den nuvarande generationen av Hondas rymliga, lite MPV-liknande småbil Jazz (eller Fit som den heter på vissa marknader) såg dagens ljus på bilsalongen i Tokyo 2007 och har alltså snart varit på marknaden i sex års tid. Det får räcka, tycker Honda, ty nu har man presenterat de första bilderna på en helt ny generation Jazz/Fit.

Nya Honda Jazz/Fit kommer att behålla den lite högbyggda grundformen som både utgående generation och dess företrädare hade. Designen innehåller dock ett gäng nya linjer, och ger ett mer komplext intryck. Bakifrån kan lamparrangenmanget möjligen påminna om de vi sett på en del av Volvos modeller, med lampor som klättrar uppför C-stolpen.

Även interiört har nya Jazz fått hårdare, mer geometriskt inspirerade linjer. Mest utmärkande är kanske den stora touchskärmen på mittkonsolen som ska sköta alla tidigare knappbaserade funktioner.

På hemmamarknaden, i Japan, kommer tre motoralternativ att erbjudas: En instegsmotor på 100 hästar och 1,3 liters cylindervolym, en 1,5-litersmaskin på 132 hästar samt ett hybridalternativ som även den har en 1,5 liter stor motor som arbetar enligt den så kallade Atkinsoncykeln som höjer motorns verkningsgrad gentemot den vanliga otto- eller dieselcykeln.

Hybridmodellen är också den första modellen som får ta del av Hondas nya sportorienterade hybriddrivlinepaket i-DCD, bestående av den sjuväxlade dubbelkopplingslådan DCT samt integrerad elmotor och litium-jon-batteri. Systemet ska förbättra förbrukningen med hela 35%, enligt Honda, och enligt den japanska förbrukningscykeln ska Jazz Hybrid dra endast 0,27 l/mil. Hybrid Sport i-DCD har tre lägen för drift: ren eldrift, hybriddrift samt ren förbränningsmotordrift. 

Hur mycket den europeiska versionen av Honda Jazz skiljer sig från den japanska vet vi inte i dagsläget, men troligen är specifikationerna likartade. Försäljningen i Japan startar i september i år, och troligen dröjer det inte mer än några månader innan vi får se den europeiska versionen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer