Nya Honda NSX kliver fram med massor av hästkrafter

Nya Acura NSX har vi redan sett och tagit del av, men inte nya Honda NSX som är Acurans europeiska syskonbil. Preparerad med en rejält stark V6-motor som samarbetar med inte mindre än tre elmotorer.

I Hondas monter på Genèvesalongen tronar nya Honda Civic Type R upp sig som huvudnumret. Lite i skymundan av den står en annan sportbil av vassare kaliber, nämligen nya Honda NSX som visas upp inför publik för första gången.
Modellen hade premiär redan på bilsalongen i Detroit för två månader sedan men då hette den inte Honda utan Acura, som är Hondas amerikanska syskonmärke (även Honda säljs i USA).

Precis som i Detroit är det en röd NSX som står utställd i Genève. Under den blänkande karossen finner vi en twinturbobestyckad V6-motor som levererar över 550 hästkrafter. Honda delar tyvärr fortfarande inte med sig av en exaktare siffra än så.
Men V6:an arbetar inte allena. Den har hjälp från, inte en och inte heller två, utan hela tre elmotorer. Två av elmotorerna är monterade framtill för att driva framhjulen. Den tredje elmotorn är monterad mellan V6:an och den niostegade dubbelkopplingslådan. Tillsammans med förbränningsmotorn ser den till att bakhjulen driver.
Honda kallar drivlinan för Sport Hybrid Power Unit och själva drivningen av alla fyra hjulen har japanerna gett namnet SH-AWD som står för Super-Handling All-Wheel Drive. Kombinationen av Sport Hybrid Power Unit och Super-Handling All-Wheel Drive räknar Honda till världens mest tekniskt avancerade och mest intelligenta drivlina i supersportbilssegmentet.
Några effekt- eller prestandauppgifter för hela paketet uppger inte Honda, med betänk V6:ans dryga 550 hästkrafter plus tre elmotorer. Effektsiffran vi landar på totalt lär ligga på minst 700 hästkrafter. Kanske det rör sig om så mycket som 800 hästkrafter. En 0-100-tid under tre sekunder är högst sannolik.

Honda NSX 2016

Nya NSX har fyra olika körlägen. Dessa benämns Quiet, Sport, Sport+ och Track. Förstnämnda betyder drivning med hjälp av enbart elmotorerna. Sport, Sport+ och Track är alla olika grader av prestanda, inställningar som även påverkar gasrespons, avgasljud och chassi. NSX har också en launch control-funktion där alla tre elmotorerna kickar igång tillsammans med V6-motorn för att eliminera eventuella fördröjningar under fullgasaccelerationer.

Exakt prislapp är ännu inte utannonserad men det amerikanska priset sägs ligga någonstans i trakterna av 1,2 miljoner kronor. Det är ungefär vad en 520 hästkrafter stark Porsche 911 Turbo kostar i USA. Det är också svindlande mycket mindre än vad andra supersporthybridbilar så som Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder kostar.

Frågan är dock – kan nya Honda NSX matcha den kanske mest älskade japanen de senaste åren? Nissan GT-R har inga elmotorer, däremot fyrhjulsdrift samt prestanda och körbarhet som för en ganska liten peng överstiger det mesta.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer