Nya Hyundai Genesis officiell – bilder och fakta

Nu är det tänkt att de tyska premiumsedanerna ska se upp. Här är nämligen helt nya Hyundai Genesis som är fullpackad med ny teknik, åttaväxlad automat, fyrhjulsdrift och ny design.

Hyundai struntade i såväl den amerikanska som den japanska bilsalongen, premiärvisningen av helt nya storsedanen Genesis skedde i stället på hemmaplan, närmare bestämt Grand Hyatt Hotel i Seoul inför inbjudna gäster.

Vad gästerna fick se var en helt ny generation Genesis som vi redan har fått några smakprov på. Enligt Hyundai är succén redan ett faktum, sedan förhandsbokningarna började tas emot i förra veckan har omkring 3 500 personer redan beställt varsin Genesis. Hyundai siktar på att sälja 62 000 bilar över hela världen, varav 32 000 förväntas stanna kvar i Sydkorea.

Hyundai hymlar inte med att det är de europeiska premiumsedanerna man har ställt in siktet på, likaså att det är dessa som i dagsläget dominerar segmentet. Med måtten 499x189x148 centimeter blir nya Genesis en direkt konkurrent till A6, 5-serie och E-klass. Axelavståndet på 301 centimeter är 7,5 centimeter längre än på utgående Genesis.

Till skillnad mot föregångaren som lanserades 2008 kommer nya Genesis att säljas i Europa men de primära marknaderna är fortfarande Nordamerika, Mellanöstern och Kina.

Nya Genesis bygger på ett helt nytt och betydligt vridstyvare chassi. Baktill finns en ny multilänkaxel men det är framförallt alla nya tekniska hjälpmedel som marknadsförs. Några av dem är döda vinkel-varnare, head up-display, adaptiv farthållare, vingelvarnare, automatisk parkeringshjälp samt en helt automatisk baklucka. Den senare öppnas helt av sig själv, man ska inte ens behöva vifta med foten bakom stötfångaren. Om bilen känner av att nyckeln finns i närheten av bakluckan under tre sekunder öppnas den automatiskt.

Nya Genesis bjuder dessutom på en världsnyhet i form av en klimatanläggning som med hjälp av en koldioxidsensor mäter koldioxidhalten i kupéluften med syfte att motverka sömniga förare. När koldioxidhalten blir för hög släpper klimatanläggningen automatiskt in friskluft i kupén.

Elektroniskt inställbara stötdämpare och fyrhjulsdrift blir möjliga tillval men oavsett om man vill eller inte får man sin Genesis med åttaväxlad automatlåda som är den enda möjliga växellådan till de fyra motoralternativen. Minst är en V6 på 3,0 liter och 257 hästkrafter. Därnäst kommer en 3,3-liters V6 med 282 hästar. Nästa steg är en 3,8-liters V6 med 315 hästkrafter och toppversionen har en fem liter stor V8 som ger 425 hästkrafter. Alla motorer kan kombineras med bak- eller fyrhjulsdrift.

Nya Genesis lanseras först i hemlandet och kommer senare under 2014 till övriga marknader, däribland alltså även Europa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer