Förr ansågs Hyundai Santa Fe vara en törstig sak. Numera är motorerna snålare och med nya generationen ska även mildhybrid- och laddhybridvarianter introduceras för ännu lägre förbrukning.

I början av året var det världspremiär för nya Hyundai Santa Fe och väldigt kort därefter fick vi oss en exklusiv provkörning med bilen i Sydkorea. Där ställde vi frågan om en hybridvariant är aktuell. Svaret från Hyundai var lite oprecist, förmodligen skulle en hybrid dyka upp i samband med att nya generationen uppdateras, det vill säga i samband med facelift.

Nu vet vi att det inte blir så, det blir nämligen betydligt tidigare. Hyundai har nämligen tänkt över situationen och på ett event i Barcelona bekräftade höjdare för den koreanska biltillverkaren för brittiska Autocar att nya Santa Fe kommer i två olika hybridutförande och att de sannolikt gör det inom de närmaste 18 månaderna.

Den ena varianten är en mildhybrid i likhet med det som Hyundai och syskonmärket Kia redan så smått visat upp, exempelvis i form av Kia Sportage med 48-voltsteknik. Det innebär ett 48-voltsbatteri och en kombinerad startmotor/generator som samverkar med en tvåliters dieselmotor. I fallet med Sportage innebär det sänkta utsläpp med fyra procent.

Den andra varianten är en laddhybrid och då sannolikt inte med samma drivlina som i Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid (och som även finns i Kia Niro Plug-In Hybrid). För att bättre passa storleken på bil kan vi misstänka att Kia Optima Plug-In Hybrids drivlina hamnar i Santa Fe, det vill säga en 2,0-litersmotor i stället för en 1,6-liters, samt en något kraftfullare elmotor.

Hyundais och Kias elektrifieringsstrategi börjar bära frukt. Redan i dag har de ett flertal modeller, varav några har nämnts ovan, och – icke att förglömma – bränslecellsbilen Nexo som vi var nere och körde i Sydkorea i samband med Santa Fe-provkörningen.

Nya Santa Fe anländer svensk mark i oktober 2018. Då med 2,2-litersdiesel under huven (övriga motorer ska kunna tas in via specialbeställning).

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Hyundai Santa Fe blir mildhybrid och laddhybrid
NÄSTA Storebror Seat Tarraco är ute på test