Jonas Borglund åkte till Pamplona, inte för tjurrusningens skull utan för att känna, klämma och köra nya Jaguar XF. Har den blivit något bättre? Jonas berättar...

Hallå Jonas, du var i Pamplona, fick du se några tjurar på gatorna?
– Nej, bara jaguarer. Men jag fick se kor – fast det var på de fina landsvägarna här i norra delarna av Spanien.

Nya XF då – är den något att ha?
– En riktigt fin bil. Känns så väldigt mycket bättre än föregångaren. En verklig 5-seriekonkurrent med sin höga kvalitetskänsla, inte minst interiört, och teknik i överflöd. Infotainmentsystemet är avancerat.

– Att större delen av bilen är konstruerad i aluminium och väger 190 kilo mindre än föregångaren och 80 kilo mindre än huvudkonkurrenten gör ju knappast bilen sämre – tvärtom. Den lägre vikten är påtaglig när man kör på lite kurvigare vägar. Styrningen är finfin och fjädringskomforten likaså.

– En annan välkommen grej är baksätet. Betydligt rymligare än vad det var i föregångaren.

Låter som en toppenbil ju, men den lär väl kostar skjortan?
– Nej, faktiskt inte. Från 359 900 kronor ligger nya XF på. Då får man 163-hästarsdieseln med manuell låda, alltså det motoralternativ som benämns E. Det är 4 400 kronor mer än motsvarande BMW 518d, men i gengäld får man 13 hästkrafter mer i britten än i tysken. I andra änden av prisskalan finns XF S med 380 kompressorladdade hästkrafter. Från 597 900 kronor.

– Lansering i Sverige helgen den 17-18 oktober, leveransstart i slutet av samma månad.

Hela provkörningen av nya Jaguar XF kan du njuta av i Teknikens Värld nummer 20/2015 som utkommer den 10 september. Där får du också läsa vad Jaguar svarade på Jonas fråga om kommande kombiversionen av nya XF.

nya-jaguar-xf-tre-snabba-fran-provkorningen-192500

Visa kommentarer