Nya Jeep Compass ska utmana i lilla suv-klassen i över hundra länder med 17 olika drivlinor.

Namnet Compass debuterade för över tio år sedan och har florerat på den svenska marknaden under korta sejourer. Nu lär vi få bekanta oss med namnet på nytt då modellen kommer i ny skepnad, beredd att sig an över 100 marknader bland annat med hjälp av en drivlineflora på över 17 varianter.

Nya Compass höll emellertid på att döpas till Patriot, även det en gammal Sverigebekant, en modell som nu går i graven. Nya Compass är en suv av den mindre sorten och kommer att tampas med bilar Ford Kuga, Nissan Qashqai och Seat Ateca.

Jeep Compass 2017 inredning

Modellen börjar nu att byggas i Brasilien och har säljstart i Nordamerika i början av 2017. Några tekniska specifikationer har FCA, Fiat Chrysler-koncernen,  ännu inte släppt, även om det mesta pekar på att nya Compass kommer att baseras på samma plattform som Fiat 500X och Renegade, till skillnad från föregående generationer som byggde på GS-plattformen konstruerad av Mitsubishi och Daimler/Chrysler. Mer information om nya Compass kommer under bilsalongen i Los Angeles i november.

Första generationen Jeep Compass testades i Teknikens Värld nummer 7/2007 mot tre konkurrenter och kom sist. ”Ingen äkta Jeep-känsla men ändå funktionell” löd domen.
Den nu utgående generationen av Compass provkördes i Teknikens Värld nummer 26/2011 och såg ett lyft formmässigt men hade fortfarande brister. Compass försvann från den svenska marknaden 2013.

Jeep Compass 2017 bak


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer