En av Sveriges populäraste bilmodeller presenteras nu i ett helt nytt utförande. Här är alla fakta om och bilder på nya Kia Ceed (notera att namnet inte längre stavas Cee’d).

Redan 2006 när första generationen Kia Cee’d kom blev modellen populär i Europa, och inte minst här i Sverige klättrade den uppåt på försäljningslistorna. När generation två kom 2012 tog modellen än mer fart uppåt och har i princip varje år legat topp tio i vårt avlånga land. Sållade man bort tjänstebilsfavoriterna hamnade Cee’d ännu högre upp. Lite av en favorit hos privatköparna har den allt varit, Kias golfklasstora Cee’d, även om den i fjol halkade utanför topp tio-gänget med en elfte plats. 5 781 nya Cee’d registrerades i Sverige under 2017, den sämsta siffran på flera år.
Nu kan vi förmoda att Cee’d påbörjar en ny klättring uppåt i och med att en ny, tredje generation är på ingång. Kia visar i dag upp nya generationen, knappt tre veckor före den stora avtäckningen på bilsalongen i Genève i början av mars.

Inget stavfel
Innan vi går in på nyheterna betar vi av en av de största här och nu, nämligen stavningen. Kia har tagit sitt förnuft tillfånga och plockat bort tramsiga skrivsätt som hör 00-talet till. Modellen har under sina tolv år stavat sitt namn med gemen begynnelsebokstav och med apostrof mellan de två sista bokstäverna, med andra ord cee’d (vi på Teknikens Värld har dock under alla år valt att skriva med versal byggelsebokstav, någon måtta får det ju vara på galenskaperna, därmed har vi skrivit Cee’d).
Kia har helt enkelt valt att stava namnet på nya generationen som följer; Ceed. Enkelt och propert.

Kia Ceed 2019 rear

En helt ny bil
Kia beskriver nya Ceed som en helt ny bil byggd på en ny plattform (K2, dvs samma som syskonbilen i30), med design och teknik utvecklad och förfinad i Europa och med avsikt att köras på europeiska vägar. Köregenskaperna gentemot föregångaren ska vara förfinade med ett mer följsamma chassiegenskaper och tillskärpt styrning som ska förmedla mer känsla från de båda framhjulen. Utgående modell var inte dålig sett till styrningen, men lite halvdöd har den allt varit i jämförelse med nya Kia-modeller. Nya Ceed har förmodligen fått styrkänsla i kaliber med det vi hittar i exempelvis Sportage och Stinger.
Även ljudkomforten ska vara på en annan nivå och tro det eller ej, men Kia skriver faktiskt att under utvecklingen har modellen genomgått ljudnivå- och bullertester på svenska vägar. Det om något bådar gott. Våra vägar är ju oftast något helt annat än andra länders, speciellt om man tittar norr om Dalälven.

Kia Ceed 2019

Inte större men rymligare
Kia skriver att axelavståndet är detsamma som hos föregångaren, med andra ord 265 centimeter, och att överhänget fram är kortat med två centimeter medan det bakre är utökat med två centimeter. Tar vi till våra matematiska kunskaper får vi fram att nya Ceed är lika lång som föregångaren som är 431 centimeter lång. Det betyder att Ceed är tre centimeter kortare än syskonbilen från Hyundai.
I gengäld har modellen blivit två centimeter bredare men också 2,3 centimeter lägre vilket innebär att takets högsta punkt når 144,7 centimeter över marken. De nya måtten sägs göra gott för takhöjden (framsätena) och utrymmet i axelbredd (baksätet).

Bagageutrymmet har vuxit från 380 till 395 liter vilket gör den exakt lika rymlig som Hyundai i30. Hur mycket som ryms om baksätesryggarna fälls får vi inte reda på i dag, men i30 rymmer 1 301 liter vilket kan vara en liten fingervisning.
395 är för övrigt 25 liter mer än vad som ryms i nya Mercedes A-klass, elva liter mer än i senaste generationen Renault Mégane och tio mer än i nya Subaru Impreza och nya XV.

Kia Ceed 2019

Insidan
Interiören i utgående modell, sett ur ett förarperspektiv, var inte alls dum. Nya Ceed har dock en helt ny instrumentbräda som är mer uppstramad än tidigare. Framför den nya ratten finns två rundlar i mätarhuset i stället för tre. Borta är alltså den stora, central placerade rundeln som innehöll hastighetsmätaren. I stället har vi numera hastighetsmätaren till höger och i en lika stor rundel till vänster presenteras motorns varvtal. Mellan dessa finns en digital display.
Mittkonsolen har städats upp och ”pressats uppåt”. I och med att den tidigare trafikfarliga placeringen med infotainmentskärmen i mer eller mindre knähöjd, numera fristående nästan högst upp på instrumentbrädan, har reglagen för bland annat klimatanläggningen kommit upp ett bra snäpp.
Kia beskriver insidan som en förbättring med högre kvalitet på materialen som använts.

Kia Ceed 2019

Motorerna
Tre bensinmotorer är aktuella vid lanseringen av nya Ceed. En uppdaterad version av 1,0 T-GDi-motorn på 120 hästkrafter, en 1,4 T-GDi-maskin på 140 hästkrafter, som ersätter gamla 1,6 GDI-motorn på 135 hästkrafter och som vi i i30 inte anser vara riktigt så pigg som den borde vara, samt en 1,0 MPi-motor (Multipoint Injection) på 100 hästkrafter.

Dieselmotorerna är två till antalet, eller egentligen bara en då det är en motor med två olika effektuttag. 1,6 CRDi heter den, precis som tidigare, och erbjuds med 115 och 136 hästkrafter samt 280 newtonmeter. Denna maskin med AdBlue-rening är anpassad till de senaste avgas- och utsläppsreglerna och ska, enligt Kia, nå under 110 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning när den nya WLTP-körcykeln används och konverteras till NEDC-förhållande.

Vilka motorer som kommer till Sverige återstår att se, men 1,4 T-GDi och 1,6 CRDi med 136 hästkrafter kan vi nästan vara säkra på är förstavalen hos Kia Motors Sweden.

Sexväxlade manuella lådor och sjuväxlade DCT-dubbelkopplingslådor finns att välja mellan.

Kia Ceed 2019

Högre säkerhet och skydd
Nya Hyundai i30 har redan krocktestats av Euro NCAP och fick då högsta betyget fem stjärnor. Vi kan inte tro annat än att nya Kia Ceed gör lika bra ifrån sig hos det europeiska krocksäkerhetsinstitutet. Utöver en starkare och moderna grundstomme har nya Ceed också utrustats med förarassistanssystem så som aktiv filkörningsassistans, kollisionsvarnare och autobroms (AEB) med fotgängardetektering.

Säljstart och pris
Nya Ceed börjar byggas i Kias fabrik i slovakiska Žilina under andra kvartalet 2018. Försäljningen runt om i Europa tar vid under slutet av samma kvartal, alltså i början av sommaren. Kia Motors Sweden skriver dock att försäljningen påbörjas efter sommaren vilket tyvärr verkar betyda att Sverige inte hakar på bland de första länderna.

Några prisuppgifter finns ännu inte, varken svenska eller utrikiska.

Nya Kia Ceed SW – kombi
Någon kombimodell får vi inte se här i dag, inte heller på bilsalongen i Genève om några veckor. Det är halvkombimodellen för hela slanten. Vi misstänker att Kia sparar den rymligare, mer familjevänliga modellversionen till bilsalongen i Paris i höst.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Kia Ceed officiell – alla fakta och bilder
NÄSTA Mikael Stjerna kör nya Nissan Leaf