Test av Peugeot 1007 mot Renault Modus

Peugeot 1007

De stora skjutdörrarna är ett plus där det är trångt. Men annars känns det inte smart. Fyrsitsig och svårt att ta sig in till baksätet. Och sjukligt flegmatisk. Kanske perfekt för singeln och visst är den fräck?

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med en överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 75/77 mm, volym 1361 cm3.
Max effekt 73 hk (54kW) vid 5400 r/min.
Max vridmoment 118 Nm vid 3300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:an, 1000 r/min manuell låda 33,4 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar.

Styrning
Kuggstång, elservo 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,7 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, 185/60 HR15.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Testförbrukning 0,91 l/mil.
Accelration
0-100 km/h 15,9 s.
Bromssträcka
Från 100 km/h 40,2 m.


Renault Modus

Modus skulle kunna vara den perfekta stads- och familjebilen. Rymlig, flexibel, säker. Tyärr också dyr, både i inköp och på service. Varför ska det kosta så mycket att göra bilen högre?

Basfakta

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/70 mm, volym 1390 cm3.
Max effekt 98 hk (72kW) vid 5700 r/min.
Max vridmoment 127 Nm vid 4250 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:an, 1000 r/min manuell låda 30,2 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar.

Styrning
Kuggstång, elservo 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,4 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, 185/60 HR15.

Testresultat – våra egna mätningar

Bränsleförbrukning
Testförbrukning 0,90 l/mil.
Accelration
0-100 km/h 12,7 s.
Bromssträcka
Från 100 km/h 40,9 m.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer