EU-parlamentet klubbade under onsdagen igenom det nya klimatpaketet. Detta innebär bland annat att nya bilar får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer år 2015. Beslutet har redan fått kritik.

Under onsdagen ställde sig EU-parlamentet bakom EU:s klimat- och energipaket. Det innebär att EU:s koldioxidutsläpp ska minska med 20 procent till år 2020. En av de branscher som får dra åt svångremmen rejält är fordonsindustrin. Omkring 15 miljoner bilar säljs i Europa årligen. Bilarna är ansvariga för ungefär tio procent av de totala koldioxidutsläppen i EU. Europas biltillverkare får visserligen lite mer tid på sig än vad som tidigare föreslagits, men det innebär ändå stora påfrestningar på en redan krisdrabbad bransch. Acea (European Automobile Manufacturers’ Association) har tidigare efterfrågat 40 miljarder euro i lån till Europas biltillverkare för att underlätta omställningen till grönare bilar. Acea-presidenten Christian Staff säger att biltillverkarna är villiga att vidta de åtgärder som krävs, trots krisen. Men de måste få hjälp.

EU-parlamentets beslut innebär att de europeiska biltillverkarnas modellprogram får släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer år 2015. Men redan 2012 ska en nedtrappning påbörjas. 2012 ska 65 procent av bilarna uppfylla kraven, 75 procent året efter, 80 procent år 2014 och slutligen ska alla bilar uppfylla kraven år 2015. Koldioxidkraven är dock inte helt fasta. Individuella mål kommer att sättas upp för enskilda tillverkare beroende på vilka sorters bilar de tillverkar. Fiat ska till exempel ned på 122 gram år 2015, medan BMW och Mercedes bara behöver sänka sig till 137. Speciell hänsyn ska tas till de allra minsta tillverkarna. De som inte uppfyller kraven straffas med höga bötesbelopp. Enligt en studie från A.T. Kearney och Credit Suisse innebär klimatpaketet att biltillverkarna måste sänka sina utsläpp med tre procent per år, ett projekt som kommer att kosta EU:s bilindustri omkring 190 miljarder kronor per år.

Klimatpaketet har redan stött på kritik, både från Europaparlamentariker och miljöorganisationer. Kritiken handlar främst om att EU-parlamentet har kompromissat för mycket med industrin och att paketet har blivit uddlöst.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
    (därefter 99 kr/mån)
    Ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer