Klassiska italienaren Lancia har gjort comeback i Sverige. Detta i form av uppdaterade Delta. Vi gav oss ut för att provköra nykomlingen som imponerar med goda utrymmen. Men är inte prislappen lite väl tilltagen, eller vad säger du Mikael Stjerna?

Tjena Mikael! Du provkör en ny Lancia på svensk mark, det var ett tag sedan man kunde göra det. Hur känns det? 
– Det känns jätteroligt att Lancia är tillbaka i Sverige. Det var ett tag sedan detta anrika bilmärke syntes till på våra breddgrader, bortsett från de två Lancia-bilar vi har på redaktionen.

Ja, och du är ägare till en av dem. Känns det som att du och din Kappa Coupé blir mindre exklusiv nu?
– Nej för tusen, Kappa Coupé är lite av en ensamvarg och det blir skoj att den ska få hit fler av sina bröder.

Det är alltså Lancia Delta du sitter i i dag? Ett modellnamn som för stor respekt med sig.
– Det stämmer. Modellen Delta är inne på sin tredje generation och den mest kända är ju så klart den första som är en riktig klassiker, inte minst på grund av HF Integrale Evoluzione som tog rallyvärlden med storm.

– Nuvarande generation kom redan för tre år sedan och har inte mycket annat än namnet gemensamt med ursprungsbilen från 1979. Fiat-koncernen har som bekant slagit sina påsar ihop med Chrysler och i samband med det har man uppdaterat Delta och samtidigt erövrat nya marknader, däribland Sverige.

Är du såld på den än?
– Inte såld, men jag gillar den. Delta sorteras in i Golf-klassen men bjuder ändå på väldiga utrymmen. Den är 4,52 meter lång, alltså tre decimeter längre än en Volkswagen Golf, och har en hjulbas på 2,7 meter, också den siffran vida överstiger Golfens. Detta borgar för riktigt bra innerutrymmen. Till och med i baksätet kan vuxna sitta riktigt bra med gott om benutrymme. Baksätet är dessutom skjutbart i längsled beroende på om man vill ha benutrymme eller lastutrymme. Tyvärr är lasttröskeln i högsta laget, så är man svag i armarna kan det bli en pärs att stuva in tyngre grejor.

Jag har själv kört många mil Delta på norditalienska motorvägar. Jag gillade bilen skarpt även om den inte är någon kurvkramare. Den var tyst på italiensk asfalt. Hur är uppdaterade Delta på svensk väg?
– Den får anses vara normaltyst. Inga påträngande ljud förutom möjligen 17-tumshjulen som genererar lite vägljud, men inget direkt störande. Motorn jobbar tyst och nästan obemärkt.

Vad är det för motor du har framför dig?
– Jag kör Multijet-dieseln på 1,6 liter och 105 hästkrafter. Miljöklassad tack vare 120 gram per kilometer. Motorn är kopplad till en lättarbetad sexväxlad manuell låda. Tyvärr är jag inte förtjust i växelspaken som känns klumpig i handen.

– Vill man ha automatlåda får man rikta in sig på samma dieselmotor men med 120 hästkrafter. Då får man en automatiserad manuell låda kallad Sentronic. Trots 15 extra hästkrafter är motorn fortfarande miljöklassad med 120 gram per kilometer. En riktig automatlåda – sexstegad Sportronic – får man i stället i bensinmotorn 1,8 Di Turbo-Jet som ger 200 hästkrafter.

Hur är det då med priset? Det låter aningen högt för ett bilmärke med lite skakigt rykte som gör comeback i vårt land.
– 234 000 kronor, som instegspriset är för lilla dieseln, är mycket pengar i den här klassen. Men då ska man ta i beaktning att bilen är rymligare än många konkurrenter och att den svenska generalagenten endast tar in Gold-versionen som är rikligt utrustad från början. Moccaliknande alcantara- och skinnklädsel, klimatanläggning, 17-tumshjul, skjutbart baksäte, dimljus med kurvfunktion, farthållare och parkeringssensorer bak ingår i standardutrustningen. Men som nykomling på marknaden tror jag ändå att prislappen till viss del kan avskräcka. Trots att Lancia bjuder på fem års nybilsgaranti.

– De andra två motorerna kostar från 249 000 kronor (dieseln med 120 hk) respektive 294 000 kronor (bensinaren med 200 hk). En hel del pengar som sagt, men vill man inte ha samma bil som grannen så kan det vara värt en extra slant.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer