Klassiska Land Rover Defender gick ur produktion för snart två år sedan och ännu har ingen efterföljare visats upp. I kulisserna jobbas det dock på högvarv för att matcha modellens 70 år 2018.

Modellen Defender gick ur tiden för snart två år sedan men Land Rovers jobb med efterträdaren går trögt, trots att man redan 2011 visade en vision i form av Defender Concept 100 som ses på bilden ovan.

Huvudanledningen är, enligt en analys av brittiska Autocar, att man måste konstruera en bil som kan komma upp i volym. Till skillnad från sin tyska konkurrent, Mercedes G-klass (Geländewagen) dalade produktionen av Defender medan G-klass slog rekord 2016. 100 000 bilar årligen behöver man komma upp i, gamla Defender spräckte aldrig 20 000-gränsen under de sista tillverkningsåren.

Land Rover Defender

Land Rover Defender testades i Teknikens Värld nummer 15/2002.

Nya Defender bör göra debut nästa år för att matcha modellens 70-årsfirande. Defenders DNA går nämligen att spåra till Serie I från 1948. Nya modellen som kommer att visas upp är en produktionsklar bil som är tänkt att stå i saluhallarna 2019.

Precis som tidigare kommer två axelavstånd, klassiska 90 och 110, att finnas liksom olika karosstyper med plåt och canvastak. En basbetonad version kommer att erbjudas men man kommer att satsa mer på komfort och utrustning för att matcha Mercedes G-klass som snart kommer i en ny version och som vi precis har fått se på bild, inredningen i alla fall.

Designchefen Gerry McGovern har sagt att de måste sluta fixera sig vid kärnvärden som funktion och driftsäkerhet, när folk köper en Land Rover köper de premiumprodukt.

Nya Defender kommer att bygga på samma plattform som Range Rover, Range Rover Sport och Land Rover Discovery och kommer ha samma drivlinealternativ som dessa. Bilen kommer att ha en ny form och inte vara en typisk retrobil samt ha en attityd likt den i höstas visade Discovery SVX som du ser på bilden här nedan.

land rover discovery svx- 8

Land Rover Defender är kanske den mest urbrittiska bilen som finns men det är inte säkert att den nya versionen kommer att byggas i hemlandet då kapaciteten inte räcker till i fabrikerna där. Bilen kan mycket väl komma att tillverkas i koncernens nya fabrik i Slovakien eller av Magna-Steyr i Österrike som ska bygga koncernens elsuv Jaguar E-Pace. Mest uppseendeväckande är i så fall att nya Defender kommer att byggas i samma fabrik som huvudkonkurrenten Mercedes G-klass.

I hemlandet har Project Grenadier startat – ett arbete med att ta fram en bil i gamla Defenders anda. Mer om det projektet ska presenteras nästa år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Land Rover Defender måste komma 2018
NÄSTA Ferrari går bra – måste öka takten