Glöm den gamla ruffiga suven Land Rover Defender. På gott och ont – här är nya lyxiga Defender. Och en tuff konkurrent till Mercedes nya G-klass.

Det har viskats om nästa generation av ikonen Land Rover Defender i fler år. Och vid bilsalongen i Frankfurt är det äntligen premiär. Föga förvånande har Land Rover byggt en lyxigare, större, mer tekniskt avancerad och därmed dyrare version. Förr var Defender lite charmigt ruffig och en klassiker där den entusiastiske föraren stod ut med att det regnade in i dörrspringan på en bil för en halv miljon kronor.
Den tiden är troligen över.

Andra generationen Defender ska börja säljas under nästa år men debuterar vid bilsalongen i Frankfurt som pågår nu och ett par veckor framöver. Land Rover inleder med en femdörrarsversion kallad 110. Den kan utrustas med en eller två extra stolar. Under andra halvåret 2020 kommer en kortare tredörrarsversion med fem eller sex stolar och med efternamnet 90.
Ytterligare lite senare, i början av 2021 kommer en längre version av 110, döpt till 130, som kan förses med sju eller åtta stolar.

Land Rover Defender 2020

Priserna för Sverige är inte klara men på andra marknader har det noterats att Land Rover höjt priset med cirka 60 procent jämfört med den utgående modellen. Det kan vara en bra fingervisning för den som redan nu vill lägga en köporder.

Land Rover Defender 2020

Första generationen Defender såldes under hela 67 år och med relativt små förändringar under tiden. Totalt har det sålts cirka två miljoner Defender runt om i världen.
Designen är fortfarande lika fyrkantig men Defender har helt bytt plattform. Nya Defender byggs på samma plattform som modellen Discovery.
Några av de klassiska Defender-attributen finns ändå kvar som tillval. Det finns plats för ett reservhjul på bakdörren, kraftiga takräcken och tygtak för lite safarikänsla.

Land Rover Defender 2020

Vid lanseringen säljs Defender med en fyrcylindrig tvålitersdiesel på 200 eller 240 hästkrafter, en fyrcylindrig bensinmotor på två liter och 300 hästkrafter, en sexcylindrig bensinmotor på tre liter, 48-volts mildhybridrivlina och 400 hästkrafter. Under nästa år kommer Defender också att erbjudas som laddhybrid med 404 hästkrafter.
Nya Defender ska byggas vid Jaguar Land Rovers fabrik i Nitra, Slovakien, bredvid systerbilen Discovery.

Land Rover Defender 2020

Modellnamnen 90, 110 och 130 refererade tidigare till hjulbasen i tum. Nu har namnet stannar kvar men hjulbasen har växt rejält.
Nya Defender 90 ligger nära den tidigare Defender 110. Nya Defender 90 är 458,3 centimeter lång, 199,6 centimeter bred och 197,4 centimeter hög med en hjulbas på 258,7 centimeter (det vill säga 101 tum). Defender 110 kliver strax över fem meter i längd och Defender 130 blir hela 530 centimeter lång.
Tyvärr ser det inte ut att bli någon pickup-version av nya Defender.

Land Rover Defender 2020

Köper du en Defender får du räkna med hög fordonsskatt. Koldioxidsiffrorna enligt WLTP-mätmetoden ligger över 200 gram per kilometer för samtliga modeller och motoralternativ.

Självklart blir nya Defender en riktigt bra arbetshäst och terrängmaskin. Dragvikten är hela 3,5 ton och den klarar att vada i vatten upp till 90 centimeters djup.
Vi känner igen fyrhjulsdriften och de olika körlägena från andra Land Rovers och Range Rovers som presenterats det senaste året. Du ställer in olika körlägen på pekskärmen och det finns kameror som hjälper dig att se framåt i terrängen.

I samband med lanseringen av Defender introducerar Jaguar Land Rover sitt nya infotainmentsystem Pivi Pro som ska vara enklare att använda och förstå än tidigare system. Det ska också gå att mjukaruuppdatera sin Defender via wifi-nätverk.
För att kunna skräddarsy sin Defender erbjuds flera olika paket. Med Country Pack får du en mer traditionell Defender, med Explorer Pack ska du kunna ge dig ut på riktigt tuffa äventyr medan Urban Pack är mer för den som håller till i stan.
En nyhet för Defender är också att den ska exporteras till USA och Kina, två marknader där det tidigare har varit svårt att få tag på klassikern.

Visa kommentarer