Nya Lincoln Navigator grillar konkurrenterna

Den stora grillen bländar dig att tro att det är en helt ny generation Lincoln Navigator som du stirrar på. Men så är det icke, vad Lincoln presenterar är nämligen en uppdaterad version av lyxsuven.

Bland det största och lyxigaste i suv-väg du kan köra från den amerikanska kontinenten stavas sedan 1998 Lincoln Navigator. Modellens mest naturliga konkurrent är Cadillac Escalade, även den nyligen visad i ny upplaga (till skillnad från Navigator är den en helt ny generation).

Nu gör Lincoln som Cadillac – satsar på enorm grillyta. Men frågan är om inte Navigator grillar just Escalade när det kommer till grillkapaciteten. Och då syftar vi inte på hur många T-bonestekar som kan tillagas på en och samma gång. Vi menar så klart de kromade ribborna i fronten. Escalade har en rejält tilltaget grill, men nya, uppdaterade Navigator har två grillytor (precis som extra lyxiga trädgårdsgrillar har). Iögonfallade är grillen i alla fall, minst sagt. Den tudelade grillen flankeras av nya strålkastare med lysdiodsoptik. Tillsammans med den nya stötfångaren har fronten stramats upp rejält.

Nyheterna baktill är inte fullt så stora som fram på bilen. Det vertikalt raka utseendet finns kvar och bakljusen är, trots nya former, ganska lika de äldre doningarna. Den nya ”ljusribban” som löper mellan bakljusen ger nyhetskänsla, så även lysdioderna i själva bakljusen.
Interiört känner man igen så från föregående årsmodeller. Instrumentbrädan är i princip densamma men man har jobbat på ytfinishen för att få den mer åt premiumhållet. Antalet vred och knappar ser ut att vara nedbantat och helhetsintrycket är att det inte är lika rörigt som tidigare. Ratten är för övrigt ny. Materialvalen ska vara uppdaterade för mer lyxkänsla och det finns ett utrustningspaket för den som vill ha extra lyxkänsla när lekamen gnider mot skinnklädseln.

Under huven hittar vi en rejäl nyhet. Inte rejäl som i många cylindrar och stor volym, utan i nyhetsvärde. Den 5,4 liter stora V8:an har fått stryka på foten för en dubbelturbomatad V6-maskin på 3,5 liter med EcoBoost-teknik. Den pumpar ur sig minst 375 hästkrafter och 482 newtonmeter (exakta siffror ännu inte släppta). Den är kopplad till en sexstegad automatlåda och hela paketet förväntar vi oss är betydligt snålare än hos föregångaren där varje cylinderbank hade en hål extra. Lincoln säger att nya maskinen sätter en helt ny standard för klassen vad gäller förbrukning och prestanda.

20-tumshjul är standard men beställer man lyxpaketet, där bland annat ovan nämnda lyxiga skinnklädsel ingår, får man 22-tumshjul på köpet.

Nya, uppdaterade Lincoln Navigator har världspremiär på bilsalongen i Chicago i februari.

Visa kommentarer