Första generationen CX-5 blev ett lyckokast för Mazda och det ska mycket till för att andra generationen inte ska fortsätta i samma stil. Nya CX-5 har premiär i Genève i mars.

Nya Mazda CX-5 hade premiär i Los Angeles i mitten av november i fjol och nu i februari är det säljpremiär i hemlandet Japan. Vi européer är inte riktigt lika högt prioriterade eftersom modellen inte ens har visats på vår kontinent, men i mars är det äntligen dags, närmare bestämt på bilsalongen i Genève som börjar ungefär en vecka in på månaden. Först därefter börjar det bli aktuellt att rulla ut den till de europeiska Mazda-handlarna.

Nya generationen har mycket skarpare former än dagens. Linjerna är inte helt olika de som lillebror CX-3 visar upp, om än med vissa skillnader. Exempelvis har CX-3:ans böljande nedre fönsterlinje inte tagit plats hos storebror, på gott och ont.

Mazda CX-5 2017

Interiören är ett stort lyft jämfört med hur det ser ut i utgående generationen. Den tjocka instrumentbrädan har ersatts med en mer sober variant med designade ventilationsgaller och en fristående, i stället för integrerad, infotainmentskärm.

Storleksmässigt är nya generationen likvärdig den gamla men volymmässigt är den nya rymligare, bland annat i bagageutrymmet.
Körglädje är något som Mazda ska ha prioriterat vid utvecklingen av denna andra generation, så även ljudnivån i kupén vilket Mazda många gånger tyvärr har svårt med.

Mazda CX-5 2017

Vilka motorer som är aktuella i den europeiska versionen av CX-5 är oklart. I USA och Japan erbjuds kunder två olika bensinalternativ samt ett dieselalternativ.
Vad som däremot är känt är att CX-5 får Mazdas senaste inom aktiv och passiv säkerhet, teknik som de samlar under namnet i-Activesense.

Om en dryg månad har vi mer fakta att bjuda på, kanske även svenska prisuppgifter.

Visa kommentarer