Nya Mazda CX-5 – tre snabba från provkörningen

Vår reporter PeO Kjellström befinner sig i italienska Siena för att provköra nya Mazda CX-5. Hallå där globetrotter, hur går det?

– Fint skulle jag säga. Visserligen är inte nya Mazda CX-5 så helt ny som japanerna vill framhålla men det är ändå en riktigt bra bil som har fått ny, kantigare, kaross som enligt mig ser mycket bra ut.

Förutom karossen då, vad är nytt?
– Ja, det handlar mest om finlir. De flesta komponenter är desamma men Mazda har förfinat dem in i detalj och körmässigt skulle jag säga att bilen är i sitt livs form. Styrningen är riktigt, riktigt bra och trots att bilen har 19 centimeter markfrigång är det förvånansvärt lite karossrörelser. Interiören är också helt ny och i högsta klass, Optimum, är det riktigt fint med läder på instrumentpanel och dörrsidor och snygga sömmar. De allra flesta väljer också Optimum. Likadana motorer som förr ska jag tillägga också.

Mazda CX-5 2017 med PeO Kjellström

Någon prisbild?
– Ja, för en gångs skull! För en tvåhjulsdriven med 165 hästkrafter stark bensinmotor får du lägga 249 900 kronor men den bil svenskarna köper är dieseln på 175 hästar, fyrhjulsdrift och automatlåda, då i Optimum-klass och då handlar det om 359 900 kronor. Börjar säljas i april, leverans i maj-juni.

Mazda CX-5 2017

Vi tackar PeO och väntar med spänning på hans fulländande provkörningsrapport som finns att läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.

Visa kommentarer