Nya Mazda MX-5 officiell – fakta, bilder och film

I natt var det världspremiär för nya Mazda MX-5 ”Miata” generation ND på tre platser samtidigt. Teknikens Värld befann sig vid avtäckningen i Barcelona.

Så var det då dags. 25 år efter första generationen Mazda MX-5 har nya ND-generationen, den fjärde i ordningen, presenterats och avtäckts. Nästan exakt nio år efter att tredje NC-generationen började dyka upp hos kund för första gången.

När Mazda MX-5 kom 1989 satte modellen igång en oanad trend, många roadstermodeller från olika märken har följt i Mazdas hjulspår åren därefter. Men MX-5 har under sina 25 år alltid ansetts vara ”originalet” där körglädje har bevisats inte sitta i musklerna. MX-5:ans muskler har i stället varit det lilla, kompakta formatet med låg vikt och köregenskaper som skänker glädje. Inte undra på varför ”Miata”, som den också kallas, har sålt i nästan en miljon exemplar under årens lopp, varav första generationen under sina tio år i livet står för nästan hälften av den siffran. Dessa siffror gör MX-5 till världens mest sålda tvåsitsiga och öppna bil genom tiderna. Inte så konstigt att Mazda valde att använda devisen ”Long live the roadster” vid avtäckningen.

I natt hade nya MX-5 premiär på tre platser samtidigt. I Monterey i Kalifornien, på hemmaplan i Tokyo och i Barcelona där Mazda samtidigt passade på att öppna Mazda Space, en ny anläggning för olika typer av evenemang. Närvarande i Barcelona för att ta del av den europeiska delen av världspremiären var Teknikens Världs testchef Hans Hedberg som i kommande nummer av tidningen berättar allt du behöver veta om nya MX-5.

Nya-Mazda-MX-5-ND-2015-Hans-Hedberg

Hans Hedberg följde nattens världspremiär på plats i Barcelona. I kommande nummer av Teknikens Värld berättar han allt om nya MX-5. Missa inte!

Nya MX-5 har samma kompakta format som sina föregångare, men utseendet är helt nytt och vi ser tydligt att de bilder vi visade i går stämde överens med verkligheten. Linjerna är mer böljande än någonsin tidigare och MX-5 får nog anses se mer sportbilsaktig ut än någonsin. Aggressivare i framtoningen. Designen följer Mazdas formspråkstema ”Kodo – Long live the motion”.

Det är dock inte bara utseendet som är nytt hos nya MX-5. Allt är nytt. Bilen är baserad på ett nytt Skyactiv-chassi som för första gången har anpassats för bakhjulsdrift. I sann Skyactiv-anda har vikten minskats samtidigt som miljöhänsynen har tagits på största allvar. Drygt 100 kilo lättare än sin föregångare är nya MX-5. Än har japanerna inte delat med sig av en viktsiffra, men strax över 1 000 kilo ligger den på. Samtidigt har tyngdpunkten sänkts och är lägre än i någon tidigare generation. Viktförhållandet är optimala 50/50 och för att spä på reda goda köregenskaper har Mazdas ingenjörer placerat motorn längre bak under den, jämfört med tidigare, längre huven tack vare vindruteramen som har flyttats bakåt.
Nya MX-5 är 391,5 centimeter lång vilket gör den dryga decimetern kortare än föregångaren. Däremot är den något bredare och något lägre. 173 centimeter bred och 123,5 centimeter hög. Avståndet mellan hjulaxlarna är med sina 231,5 centimeter cirka 1,5 centimeter kortare än tidigare.

Mazda MX-5 2015 generation ND

Två olika direktinsprutade och snåla Skyactiv-G-motorer är aktuella till nya MX-5. Den ena med cylindervolym om 1,5 liter, den andra 2,0 liter. Även här har Mazda än så länge inte avslöjat allt för mycket. Effekten är därför okänd. Men de siffror som nämns inofficiellt är 140 respektive 180 hästkrafter. Det finns även uppgifter som säger att stora motorn ligger någonstans runt 200 hästkrafter. Drivlinan kompletteras med en sexväxlad manuell låda, Skyactive-MT som Mazda kallar den. Den skickar drivkraften vidare till bakhjulen, precis som i tidigare MX-5-generationer. En automatlåda kan vi även se fram emot även om det inte talas om en sådan just i dag.

På bilderna här ser vi nya Mazda MX-5 som soft top-version, det vill säga med tygsufflett. En coupéversion med fällbar hardtop kan vi sannolikt förvänta oss lite längre fram i tiden.

Nya MX-5 har säljpremiär någon gång under 2015. Några prisuppgifter är inte offentliggjorda. Utgående MX-5 kostar i dag i Sverige från 220 000 kronor.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Visa kommentarer