Nya Mazda MX-5 – tekniska data och rapport från provkörningen

Mazda drog skynket av nya MX-5 för flera månader sedan, men det är först nu – i samband med att vi exklusivt kör bilen – som de berättar om den mer i detalj. Häng med på första provkörningen!

Monterey i Kalifornien, Tokyo i Japan och Barcelona i Spanien. Den 4 september förra året var det världspremiär för nya Mazda MX-5 på dessa tre ställen. Teknikens Värld var på plats i Barcelona för att bevittna händelsen.

Bilen visades men speciellt mycket teknisk information bjöds det inte på då. Nya MX-5 visades upp på bilsalongen i Paris en månad senare, men inte mycket extra framkom. Först nu i dag, när Teknikens Världs Hans Hedberg är i väg och som enda svenska journalist exklusivt kör nya MX-5, får vi reda på betydligt mer om bilen, men ändå inte allt. Mazda gillar att hålla oss på sträckbänken. Dock har vi rotat fram de mest intressanta detaljerna om bilen, tillsammans med den högintressanta provkörningen förstås.

Nya Mazda MX-5 är som vi tidigare skrivit en lättviktare. Med lilla motorn väger den inte mer än 1 000 kg jämnt. Imponerande lågt. Det är mindre än de redan låga siffrorna som det spekulerades om tidigare. Nya MX-5 generation ND är alltså ”back to basic”, det vill säga tillbaka till grundkoncepteet från 1989, vilket många andra detaljer också avslöjar.

Två motorer kommer till MX-5:an, båda så kallade Skyactiv-G-bensinmotorer. Instegaren är på 1,5 liter och är den som Hans provkör i dag och som sitter i de 80 bilar som kommer till Sverige under sommaren. Den ger 131 hästkrafter och 150 newtonmeter.
Under 2016 kommer även en 2,0-litersmaskin med 160 hästkrafter och okänt vridmoment.
Inga prestandauppgifter eller liknande finns officiellt presenterade. Som sagt, Mazda vill hålla oss på sträckbänken ett tag till.

Över till Hans nu som sitter bakom ratten på den japanska roadstern som snart får ett italienskt syskon.

Tjena Hans, först och främst, du som har sett den i verkligheten två gånger nu, hur är de nya formerna?
– Tilltalande. Precis som övriga bilen är formerna helt nya, i princip inte en linje eller mutter är desamma som tidigare. Man kan skönja former med inspiration från europeiska sportbilar och roadsters, dock utan att någon kan ropa ”kopia”. Den är kompakt, kortare än förra generationen och ser snabbare ut.

– Nere i sittbrunnen mår man bra när man ser panelerna på bland annat dörrarna som är lackerade i samma färg som karossen. Det ger en känsla av klassisk sportvagn.

– Jag måste bara nämna en skön detalj: suffletten. Det fälls upp och ned med handkraft. Inget elektriskt här inte. Läckert!

Hur är den att köra då?
– 1,5 liter, 131 hästkrafter och 150 newtonmeter. Siffrorna låter inte lockande, men motorn som är rejält omarbetad från Mazdas vanliga 1,5:a bjuder ändå upp till dans på ett riktigt fint sätt. Mycket tack vare chassit, den låga vikten och motorns varvvillighet.

– Grepp och kontrollkänsla i kurvorna är fantastisk. På långa rakor har dock den svaga motorn av naturliga skäl svårt att hävda sig fullt ut.

Låter som att den är ett litet lyckopiller även denna gång, trots avsaknaden av höga effektsiffror?
– Tveklöst är den det. Körglädje finns det massor av i den här kärran.

När kommer den till Sverige och till vilket pris?
– Under sensommaren kommer de första bilarna till vårt avlånga land. Inget pris är utannonserat men de lär börja på under 240 000 kronor.

Hela provkörningen av nya Mazda MX-5 läser du exklusivt i Teknikens Värld nummer 5/2015 som utkommer den 12 februari. Du som är prenumerant kan också, utan extra kostnad, läsa tidningen digitalt i din iPhone, iPad, Android-lur eller Android-läsplatta. Missa inte det!

Missa inte heller det enorma bildgalleriet med nya MX-5 nedan, samt filmen som du också ser nedan.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Visa kommentarer