Nya Mercedes-AMG C 63 officiell – fakta, bilder och film

Nu visar Mercedes upp prestandamodellerna, i pluralis, av senaste C-klass. Ny V8 på fyra liter med två olika effektuttag. 476 hästkrafter samt 510 hästkrafter. Här är AMG C 63 och AMG C 63 S, som sedan och kombi.

Nej, vi slant inte på tangentbordet när vi skrev rubriken och ingressen. Nya Mercedes C 63 AMG heter inte längre C 63 AMG, utan Mercedes-AMG C 63. Mercedes fortsätter med andra ord på inslagen väg som påbörjades med Mercedes-AMG GT som presenterades för bara ett par veckor sedan. Detta för att lyfta fram varumärket AMG än mer än vad som hittills gjorts.
Namnbytet innebär också att Mercedes prestandamodeller inte längre heter Benz.
Frågan är om modellen i folkmun fortsatt kommer att heta ”C 63 AMG” eller om vi anpassar oss och kallar den ”AMG C 63”, för inte komma vi att, på grund av bindestrecket, orka säga ”Mercedes-AMG C 63” varje gång modellen förs på tal.

AMG-utförandet av senaste C-klass generation W205 är faktiskt två bilar, precis som i fallet med AMG GT.  En standardversion och en vassare S-version.
Båda versionerna har samma Euro 6-klassade motor, det vill säga den biturbo-V8 som presenterades i AMG GT. Cylindervolymen är på 4,0 liter. I AMG C 63 uppgår hästkraftsiffran till 476 och återfinns mellan 5 500 och 6 250 r/min. Det är 14 hästar fler än i AMG GT. Maximalt vridmoment är 650 newtonmeter, 50 upp jämfört med AMG GT. Maxvridet är tillgängligt mellan 1 740 och 4 500 r/min.
0-100 km/h avverkar sedanmodellen på 4,1 sekunder medan kombin behöver 4,2 sekunder på sig. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Mercedes-AMG C 63 Sedan väger 1 715 kilo inklusive nästan full tank (fylld till 90 procent), förare på 68 kilo och bagage på sju kilo. AMG C 63 Kombi väger 1 785 kilo.
Förbrukningen vid blandad körning uppges till 0,82 liter per mil för sedanmodellen vilket motsvarar 192 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna för kombiversionen är 0,84 liter per mil samt 196 gram per kilometer.

Mercedes-AMG C 63 S Kombi 2015

Mercedes-AMG C 63 S har en V8 på 4,0 liter med 510 hästkrafter. Utan S är effekten 476 hästkrafter.

Mercedes-AMG C 63 S har 510 hästkrafter mellan 5 500 och 6 250 r/min. Det är samma effektsiffra som hos AMG GT S, men vid ett annat varvtalsområde. Maxvridet som återfinns mellan 1 750 och 4 500 r/min uppgår till 700 newtonmeter. Även denna vridmomentssiffra är 50 upp jämfört med vad maskinen levererar i AMG GT S.
Trots 34 extra hästkrafter och högre vrid är Mercedes-AMG C 63 S endast 0,1 sekund snabbare från noll till 100 km/h. 4,0 sekunder tar det för sedanen att nå knapp motorvägsfart, 4,1 sekunder för kombin. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h.
Mercedes-AMG C 63 S Sedan har en tjänstevikt på 1 730 kilo. AMG C 63 S Kombi väger 1 800 kilo jämnt.
Vid blandad körning vill sedanversionen, beroende på utrustning, ha mellan 0,82 och 0,84 liter per mil. Det motsvaras av utsläpp på mellan 192 och 195 gram per kilometer. Kombiversionen är något törstigare med mellan 0,84 och 0,86 liter per mil vilket motsvarar mellan 196 och 200 gram per kilometer.

Jämfört med gamla C 63 AMG med omtyckta V8:an på 6,2 liter är nya omkring 32 procent snålare. Motorer med mindre cylindervolym och förbättrad insprutning av bränslet är några saker som lett till de lägre förbrukningssiffrorna. En annan bränslebesparande nyhet hos AMG C 63, både med och utan S, är en frirullningsfunktion som innebär att om föraren kliver av gasen i hastigheter mellan 60 och 160 km/h så frigörs motorn från övriga drivlinan.

Oavsett motoralternativ är det den sjustegade AMG Speedshift-dubbelkopplingslådan som står för kraftöverföringen till bakhjulen. Någon fyrhjulsdriven variant av nya ”C 63 AMG” finns inte, åtminstone inte i dagsläget.
Växellådan är genomarbetad och förbättrad för att växla snabbare än någonsin. Likaså sägs växelpaddlarna vid ratten reagera snabbare på förarens kommandon.
Fyra olika automatiska körprogram finns som förändrar motorns karaktär, ljudbilden och växellådans agerande. Controlled Efficiency heter läget som är till för vanlig, vardaglig körning. Då är motorljudet som borrar sig ut genom sportavgassystemet lite lugnare och tystare. I lägena Sport och Sport+ blir motor och växellåda mer alerta och motorljudet ändrar karaktär. Sista läget heter Race och som namnet förklarar lämpar detta läge sig bäst för bankörning.
Ett manuellt läge finns också, M, och betyder att växelpaddlarna har aktiverats av föraren.

Mercedes-AMG C 63 S Sedan 2015

Mercedes-AMG C 63 S Sedan

Mercedes-AMG C 63 utan S har mekanisk differentialbroms som standard medan AMG C 63 S har en elektronisk dito som standard. Det kanske låter häftigare med en mekanisk än en elektroniskt styrd, men det är den elektroniska som är snabbast. Är man ute efter snabbare kurvtagningar och lite mer grepp är det alltså AMG C 63 S du ska sikta in dig på. En fördel med S-versionen är att till den kan du välja kolfiberkeramiska bromsskivor som klarar högre och längre påfrestningar utan att bromsverkan avtar något nämnvärt.
Medan S-versionen har 19-tumsfälgar skodda med 245/35-däck fram och 265/35-däck bak har den utan S-emblem 18-tumsfälgar med 245/40-däck fram och 265/40-däck bak.

Sin vana trogen erbjuder Mercedes en exklusiv Edition 1-serie av både AMG C 63 och AMG C 63 S vid lanseringen. Edition 1 finns med sex olika karossfärger: tre olika silvervarianter, två vita samt en svart. Edition 1 innebär också bland annat unika 19-tumsfälgar, detaljer i högblank svart interiört och svarta kromlister runt fönstren, svarta ändrör och röda detaljer på backspegelkåporna och i grillen.

Marknadslanseringen äger rum i februari 2015. Då är det endast Mercedes-AMG C 63 S Sedan som är aktuell. Något senare, i april, kommer övriga modellversioner, det vill säga Mercedes-AMG C 63 Sedan, Mercedes-AMG C 63 Kombi och Mercedes-AMG C 63 S Kombi.

Hur mycket Mercedes nya utmanare till BMW M3 Sedan (431 hästkrafter, 0-100 km/h på 4,1 sekunder) och Audi RS4 Avant (450 hästkrafter, 0-100 km/h på 4,7 sekunder) kommer att kosta är i skrivande stund okänt.
https://www.youtube.com/watch?v=JE3krb_qWSY

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer