Nya Mercedes B-klass har slimmats för att ge ett sportigare intryck. Samtidigt är den packad med säkerhetsfunktioner som vi kan hitta i storebror S-klass.

Precis som det skvallrats om har nu Mercedes presenterat den tredje generationen av sitt MPV-fordon B-klass. När bilsalongen i Paris slog upp sina portar under tisdagen visades en sportigare variant av ”Sport Tourern” B-klass upp.

Den nya designen visar direkt att överhänget fram har blivit avsevärt kortare jämfört med den föregående modellen som gjorde debut 2011. Och formen på fram- och bakljusen har blivit mer slimmade.
Även om taklinjen har blivit aningen lägre så har bilen framförallt växt till sig en hel del på längden. Det nya axelavståndet mäter in på 2 729 millimeter men några uppgifter kring den totala längden har Mercedes inte delat med sig av.

Precis som hos ”lillebror” A-klass kommer B-klass att ha det nya MBUX-infotainmentsystemet. Här utgör två sjutumsskärmar det som Mercedes kallar för widescreen-cockpit i standardutförandet. Den går dock att uppgradera i två steg, där den första uppgraderingsnivån innehåller en sjutumsskärm tillsammans med en 10,25-tumsskärm. Vill du i stället ha den högsta nivån så är det dubbla 10,25-tumsskärmar som gäller.

Mercedes låter även meddela att interiören blivit rymligare, bredden mäter nu in på 1 456 millimeter vilket är en ökning med 33 millimeter. Detta trots att totala lastvolymen har minskat med fem liter från 1 545 till 1 540. Dock så kommer själva volymen i bagageutrymmet att kunna nyttjas mer effektivt. Från och med mitten av nästa år kommer baksätet, beroende på modellval, kunna justeras i längd med upp till 14 centimeter såväl som att ryggstödet kan justeras. Detta kommer att medföra att lastvolymen bakom den andra sätesraden kan komma att skifta från 455 till 705 liter.

Och precis som A-klass kommer nya MPV:n att dela delar av den avancerade självkörande tekniken som finns i lyxkryssaren S-klass. Med en radar i samspel med en kamera kan B-klass läsa av trafiksituationer upp till 500 meter framför bilen. Något som i kombination med information från navigationssystemet gör att den under kortare sträckor kan vara självkörande. Ett exempel på detta är att bilen kan förutse eventuella skarpa kurvor på vägen, och om man närmar sig en rondell och således sänka farten när det behövs.
Den är även utrustad med Active Lane Change Assist som gör att bilen på egen hand, när systemet anser att det är riskfritt, kan byta fil på motorvägen när föraren rör vid blinkersspaken.
Dessutom ingår autobromsfunktion i standardutförandet och den har vidareutvecklats för att även känna av cyklister och fotgängare som är på väg att korsa vägen framför bilen.

Vid lanseringen finns fem motoralternativ tillgängliga, två bensinmotorer och tre dieslar.
Instegsvarianten bland bensinarna, B 180, bjuder på 136 hästkrafter och 200 newtonmeter. Medan den starkare varianten av dem två, B 200, i stället producerar 163 hästkrafter och 250 newtonmeter. Båda har en förbrukning på 0,56 l/mil vid blandad körning.

Vad gäller instegsmodellen bland dieslarna, B 180 d, kommer den 116 hästkrafter starka motorn att producera 260 newtonmeter och ha en förbrukning mellan 4,1-4,4 l/mil. Medan de två starkare alternativen, B 200 d ger 150 hästkrafter och 320 Nm, och B 220 d, 190 hästkrafter och 400 Nm, har en förbrukning mellan 4,2-5,4 respektive 4,3-4,5 l/mil.
Inledningsvis går det bara att få en sjustegad automatlåda för de båda bensinarna och instegsdieseln. De två starkare dieselmotorerna levereras med en nyutvecklad åttastegad automatlåda.
Fler motoralternativ, samt 4Matic-fyrhjulsdrift, kommer att lanseras i ett senare skede.

Det återstå att se hur många svenskar som är sugna på att köpa nya B-klass eftersom den tidigare modellen inte var någon hit hos oss. Av 64 683 sålda exemplar i Europa förra året var det endast 806 av dessa som köptes av svenska kunder.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Mercedes B-klass officiell – med funktioner från S-klass
NÄSTA Nya BMW 3-serie officiell – fakta, pris och bilder