Nya Mercedes C-klass rullar fram

Nästa generation Mercedes C-klass blir lika stor som nuvarande men mer rymlig invändigt. Rykten florerar om att man slopar V8:an i AMG-värstingen.

Vår spionfotograf har fångat en tungt kamouflerad Mercedes C-klass som lämnar en Daimler-fabrik med en till synes jovialisk förare bakom ratten. Under det psykedeliska mönstret rör det sig dock om det produktionsklara skalet. Storleken sägs bli identisk med nuvarande C-klass, men den nya, med internkod W206, ska bli rymligare invändigt. Detta tack vare den uppdaterade och i grunden bakhjulsdrivna plattformen MRA2, som bygger på mer hållfast stål och ger bygget en lägre vikt.

Nya Mercedes C-klass W206 spionbild

Foto: CarPix

Hej, hej!

Äntligen kommer infotainmentsystemet kallat MBUX till C-klass, men till skillnad från A-klass och E-klass där två avlånga skärmar lagts efter varandra, kommer det här bli en långsmal skärm bakom ratten och en större tryckkänslig skärm på mittkonsolen. Till alla som fortfarande föredrar knappar; klimatanläggningen kommer fortfarande att styras med vred.

LÄS MER: Så bra är dagens Mercedes C-klass Kombi

Nya Mercedes C-klass W206 spionbild

Foto: CarPix

Lika kompakt som i dag, men ändå rymligare.

Utvändigt är det givetvis svårt att se något som skvallrar om formerna, men LED-lamporna känns igen från uppdaterade E-klass och CLS, samt att baklamporna tycks se uppdaterade ut.
Självklart kommer den komma med alla möjliga motoralternativ, mild- och laddhybrid samt som helt elektrifierad, även om den sägs komma först 2022. För första gången ska även C-klass utrustas i All-Terrain-kläder, en stark konkurrent till Volvo V60 Cross Country och Audi A4 Allroad.

TEST: Mercedes EQC mot Audi e-tron och Tesla Model 3

Mercedes EQC 400 4Matic

Foto: Dirk Weyhenmeyer

MBUX i elbilen Mercedes EQC. Så kommer inte _inte_ att se ut i nya C-klass som i stället får skärmar som är separerade från varandra.

V8 då? Den brölande besten som återfinns i AMG C 63. Det har, vilket vi tidigare har skrivit om, ryktats om att den slopas för en fyrcylindrig motor stöttad av en elmotor. Välfungerande fyror kan Mercedes bygga, det vet vi tack vare AMG A 45, men om så blir fallet för AMG C 63 återstår att se.

Vi förväntar oss lansering i slutet av året eller möjligen i början på nästa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer