Mercedes suv officiell, stadsjeepen har blivit snåljeep med 0,6 liter milen!

Efter att hela broschyren igår började cirkulera på internet går Mercedes tacksamt nog på offensiven och släpper all info om uppföljaren till sin storsäljande modell ML.

Basmodellen ML 250 kommer rocka en 2,1 liter stor dieselfyra på 204 hästkrafter med 500 Newtonmeter.

För att köra den får man tanka 0,6 liter för varje mil man kör, förutsatt att man inte valt ML 350 Bluetec eller ML 350 BlueEfficiency (som bensinversionen heter) som är de två andra motoralternativen.

Har man trots allt valt att välja de andra motorerna så drar ML 350 Bluetec 0,67 liter/milen i blandad körning. V6-motor, 258 hästar och 619 newtonmeter ingår i denna treliters turbodiesel.

På bensinsidan laddar Mercedes på med en 3,5 liters V6 som kan prestera 306 hästkrafter och 370 Newtonmeter. Vill du brassa på till 100 km/h på 7,6 sekunder eller köra i 235 blås är detta motorn för dig. Dieselsexan som beskrivs ovan gör samma resor på 7,4 sekunder och toppar ur när den nått 224 km/h. För minstingmotorn finns ännu ingen info, men håll ut! Mer information om den lär komma när bilen presenteras på bilsalongen i Frankfurt i september. En dieselhybrid och en stor V8 är också planerade för framtiden.

Bränsleförbrukningen sägs ha hållits i schack genom att Mercedes skruvat på lättrullade däck och ett start/stopp-system som, förenklat, stänger av bilen vid rödljus. Annan elektronik som hjälper föraren är smarta lampor som följer vägen, farthållare som mäter avståndet till bilen framför, ett alarm som piper när man missar bilen i döda vinkeln, samt ett system som hjälper föraren att hålla farten. Skulle inte detta räcka så lockar Mercedes med parkeringsassistens, backkamera och en kamera som visar när fotgängare är ute och svajar längs vägen i mörkret.

Som för alla suvar med självaktning går det att beställa 21-tums hjul från AMG till den nya Mercan. Från 21 tum krymper hjulen ända ner till 17 tum innan Mercedes får nog och slutar erbjuda hjul.

Den sjustegade växellådan går att variera i sex olika lägen. Ett helautomatiskt, två offroad-lägen och tre ”onroad”-lägen anpassar utväxlingen till hur bilen används när man kör på väg. Onroad-lägena kan ställas in för att antingen passa vinterväglag, när man kör med trailer eller ett sportläge för den som vill gasa på.

På insidan av Mercedes ML kan man smycka panelen med antingen aluminium eller fyra olika sorters träpaneler. Resten av inredningen går att klä i microfiber, fuskläder, napaläder eller riktigt läder. Harman Kardon står för högtalarna och Mercedes-Benz Comand heter infotainment-systemet som får tillgång till internet.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Mercedes ML officiell
NÄSTA Cyklade för fort – fick böter