Nya Mercedes SL 63 AMG – mer info och bilder

Mercedes har släppt ännu mer information om sin lyxglidare SL 63 AMG. Vi kan avslöja att vridmomentet blir uppåt 900 newtonmeter!

Som vi kunde skriva om redan i går kommer Mercedes lansera en trimmad version av roadstern SL. Trots att cylindervolymen krympt ner till 5,5 liter står det fortfarande SL 63 AMG på bakluckan. Men även med den mindre cylindervolymen har den nya bilen R231 537 hästkrafter och 800 newtonmeter under huven, att jämföra med föregående modellens 525 hästkrafter. Hemligheten stavas dubbelturbo och beställer man dessutom AMG Performance-paketet hamnar antalet kusar under huven på 564 stycken, och vridmomentet blir 900 newtonmeter.

Och motorn är inte den enda förändringen som hände när R230 blev R231, åtminstone inte på pappret. Där står nämligen att bilen numer väger in på 1 845 kilo i stället för de 1 970 kilo som föregångaren hade att släpa på.

Svenske Ola Källenius har klättrat hela vägen upp till den högsta pinnen hos AMG och är nöjd över bilen.

– Nya SL 63 AMG är ännu ett mästerverk från Mercedes-AMG. SL 63 AMG är ett stort steg framåt, oavsett om det gäller kördynamik, lättviktskonstruktionen eller effektivitet. Bilen följer upp SLS AMG Roadster och SLK 55 AMG och gör nu vår oöverträffade roadsterfamilj praktiskt taget komplett, säger AMG-chefen Källenius i ett pressmeddelande.

0-100 går på 4,3 respektive 4,2 sekunder med AMG Performance-paketet och 0-200 går på 12,9 respektive 12,6 sekunder. Hastighetsgränsen utan AMG Performance är begränsad till 250 kilometer i timmen men installeras paketet flyttas hastighetsbegränsningen upp till 300 kilometer i timmen.

Bränsleförbrukningen hamnar på i sammanhanget låga 0,99 liter per mil, en dryg tredjedel eller 0,42 liter lägre förbrukning per mil. Koldioxidutsläppen hamnar på 231 gram per kilometer.

Taket fälls upp eller ner på 20 sekunder och finns i tre olika versioner – lackat tak, glastak eller ett glastak med varierande toning beroende på hur mörkt eller ljus man vill ha.

SL 63 AMG kommer börja säljas i maj och kommer i grundutförande kosta 157 675 euro, eller 189 869,50 euro för ett exemplar med AMG Performance-paketet, motsvarande mellan 1 390 000 och 1 670 000 kronor. Priserna gäller Tyskland och lär justeras upp i de svenska bilhallarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer