Redan för några veckor sedan avslöjades nya Mercedes SLK i en fransk reklamfilm men först nu tar Mercedes saken i egna händer och presenterar nykomlingen. Nyheterna på nya SLK är bland annat ett avancerat glastak och en dieselmotor.

Redan i början av december avslöjades nya generationen Mercedes SLK i en surrealistisk (och lång) fransk reklamfilm. Då trodde vi att det inte skulle dröja länge innan Mercedes gläntade på hemlighetslocket och släppte officiella bilder och information om nya SLK. Men Mercedes höll avtryckarfingret i schack och först nu, en dryg månad senare, kommer de första officiella bilderna på nya SLK.

Mest slående med nykomlingen är att Mercedes designteam har lyckats med bedriften att rita om varenda liten linje på bilen men ändå få den att se ut som en typisk SLK. Ingen kan tveka på att detta är en Mercedes SLK, proportionerna med den långa motorhuven och korta bakdelen finns kvar och hela designen känns bekant trots att alla linjer är nya. Det går att hitta många likheter med Mercedes senaste modeller. En upprättstående front med en stor stjärna i mitten finns även på SLS AMG och nya CLS. Det finns även några historiska återblickar, bland annat de små luftutsläppen på frontspoilern strax framför hjulen som blickar tillbaka till forna tiders storheter från Mercedes. Trots det har SLK ett helt modernt utseende med skarpa veck blandade med mjuka linjer och självklart de obligatoriska LED-ljusen. Även interiört har SLK inspirerats av SLS AMG. Instrumentbrädan är relativt avskalad och domineras av fyra stora luftutblås.

Det fällbara plåttaket är fortfarande uppdelat i två sektioner men en nyhet är att de som vill kunna blicka upp mot himlen utan att få vindrufs i håret kan göra det. Tack vare Magic Sky Control, det vill säga ett glastak, kan de åkande variera ljusinsläppet. Glaset är uppbyggt av partiklar som i normala fall är utspridda helt ostrukturerat och endast släpper igenom en liten mängd ljus. När en elektrisk impuls tillsätts reagerar partiklarna och radar upp sig så att glaset blir helt genomskinligt. Ytterligare en fördel mot ett vanligt glastak är att temperaturen i kupén sänks med upp till tio grader. För att göra SLK till en ännu mer behaglig cabrioletupplevelse finns även Airscarf som blåser varmluft i nacken och Airguide som motverkar turbulens i sittbrunnen.

Nya Mercedes SLK kommer inledningsvis att säljas med tre motorer. I SLK 200 finns en 1,8-litersmotor som ger 184 hästkrafter som ska klara sig på 0,61 l/mil men ändå få bilen att accelerera från 0 till 100 km/h på 7 sekunder blankt. SLK 250 har samma 1,8-litersmotor men bjuder på 204 hästkrafter som ger en 0-100 km/h-tid på 6,6 sekunder. Bränsleförbrukningen stannar på 0,62 l/mil. Toppversionen blir SLK 350 som utrustas med en V6-motor på 3,5 liter. Effektuttaget är 306 hästkrafter, 0-100 km/h går på 5,6 sekunder och förbrukningen uppgår till 0,71 l/mil. Alla motorer är standardutrustade med start/stopp-system.

Framöver kommer självklart även en AMG-version men faktiskt även, för första gången i SLK, en dieselmotor. Beteckningen är i dagsläget oklar men motorn blir en dubbelturbomatad 2,1-litersmaskin med 207 hästkrafter.

Läs mer

    Test och provkörningar

      Visa kommentarer
      NUVARANDE Nya Mercedes SLK officiell – för första gången även med diesel
      NÄSTA Hyundai Curb ska locka generation Y