Nya Mondeo väger för mycket – Ford Sverige svarar

Teknikens Världs nybilstester har upprepade gånger avslöjat att bilars tjänstevikt ofta är mycket högre i verkligheten är den siffra som står i registreringsbeviset. Nu uppmärksammar vi nya Ford Mondeo Kombi som väger hela 279 kg mer än vad den ska.

I sista testet för 2014 uppmärksammade vi att nya Ford Mondeo Titanium Kombi 2,0 TDCi 150 hk S6 MPS väger 279 kg mer än vad den ska göra enligt registreringsbeviset. Testet har fått stor uppmärksamhet i internationell media, framförallt i USA där nya Mondeo har sålts under namnet Fusion sedan nästan två år tillbaka. Vi har varit i kontakt med Ford Sverige som förklarar viktskillnaden så här:

I de uppgifter som framgår av det så kallade COC-certifikatet, som finns upprättat för varje bilmodell, framgår två vikter – tjänstevikt samt faktisk vikt. Ford Sverige förser Transportstyrelsen med dessa uppgifterna vilket krävs av oss enligt lag. Enligt gammal praxis väljer Transportstyrelsen att publicera tjänstevikten i registreringsbeviset istället för den faktiska vikten och det är här dilemmat uppstår för oss, då det handlar om en grundutrustad bil i utrustningsnivån Ambiente som Ford Sverige valt att inte saluföra. Den testade bilen är en Mondeo i Titanium-utförande med en del extrautrustning – därav den stora viktskillnaden.

Ford Sverige tycker givetvis att det är beklagligt att det är på detta vis, och våra huvudmän undersöker nu ärendet. Samtidigt välkomnar vi den anpassning som Transportstyrelsen har aviserat är på gång under 2015, där de avser att ändra vilken vikt som skrivs ut på bilars registreringsbevis från tjänstevikt till faktisk vikt.

/Ola Norberg, informationschef Ford Motor Company AB

Fords förklaring liknar den som Mercedes lade fram i samband med att vi uppmärksammade att nya Mercedes C 220 BlueTEC Kombi väger 245 kg mer i verkligheten än vad som står i bilens registreringsbevis. Men då liksom nu köper vi inte svenska generalagentens förklaring.

I Ford Mondeos fall handlar det om en felangivelse på 279 kg och enligt vår mening finns det ingen extrautrustning i världen som kan väga så mycket. Inte ens om en bil är extrautrustad med tunga tillval som panoramaglastak, dragkrok och elstolar kan den väga nästan 280 kg mer än en basutrustad bil av samma modell. Det bör påpekas att den Mondeo Kombi vi testade inte var utrustad med panoramaglastak, dock elektrisk dragkrok. Enligt Ford är det fullt möjligt att det kan skilja 279 kg i vikt mellan en Mondeo Kombi med minsta utrustningspaketet Ambiente och högsta utrustningsnivån Titanium.

I fallet med Mercedes C 220 BlueTEC Kombi var skillnaden mellan tjänstevikt och verklig vikt så stor att det inte fanns möjlighet till någon lastvikt. När det gäller Ford Mondeo är resultatet inte lika drastiskt, även med hänsyn till den verkliga vikten som är 1 880 kg kan man lasta 471 kg utan att överskrida totalvikten, vilket alltså gör det möjligt för förare och fyra passagerare att ta med sig bagage.

Teknikens Värld har gjort en förfrågan om att testa en Ford Mondeo Kombi 2,0 TDCi S6 MPS som väger de 1 601 kg som står angivet i registreringsbeviset. Ford har bett om att få återkomma i fallet. Samma förfrågan lämnades till Mercedes – att köra en C 220 BlueTEC Kombi som väger 1 615 kg – och även de har bett om att få återkomma i fallet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer