På den pågående internationella bilsalongen i New York visar Nissan upp en ny generation Maxima. Den beskrivs som en fyrdörrars sportbil som sätter nya standarder inom flera områden.

Nissan Maxima har hängt med länge. Redan 1980 dök namnet upp för första gången och har sedan dess prytt det japanska märkets lite större och lyxigare modeller. På New Yorks bilsalong ger sig åttonde generationen tillkänna för första gången, även om vi fick en skymt av den i samband med Super Bowl-finalen i början av februari.

Nya Maxima visar upp Nissans senaste formspråk med sin stora V-formade grill som logiskt nog benämns V-Motion. Utseendet följer samma mönster som på konceptbilen Sport Sedan Concept som visades upp för publiken i Detroit i januari 2014. Linjerna är dock aningen mer stillsamma och exempelvis de bumerangformade strålkastarna är inte lika mycket uppdragna som på konceptbilen. Detsamma gäller bakljusen.
Jämfört med föregångaren är nya generationen en orgie i linjer och veck. Förra generationens kaross var relativt slätstruken.
Nya Maxima har svarta takstolpar runt om vilket ska ge en känsla av en svävande taksektion. Ett populärt tilltag hos många biltillverkare i dag.
Interiören är helt ny och har en betydligt mer sportig touch än sin föregångares insida. Ytan där mittkonsolen övergår till instrumentbrädan är vänd mot föraren med sju graders vinkel. Här finner vi en åtta tum stor pekskärm för navigation, information och underhållning. Det hela styrs med hjälp av ett vred på mittkonsolen. Mellan varvräknare och hastighetsmätare finns ännu en display. Denna sjutumsskärm visar grafik för att underlätta och säkerställa bilkörningen.
Precis som hos andra bilmärkens flaggskepp är tillvalslistan lång med bland annat kylfunktion i sätena, extravagant läderklädsel, maffigt ljudsystem och en rad olika säkerhetstekniska system.

Nissan Maxima 2016

Nya Maxima är utrustad med en 3,5-liters V6-motor ur Nissans VQ-motorfamilj. Den har sin grund i förra generationens V6:a men mer än 60 procent av komponenterna är nya. 304 hästkrafter och 353 newtonmeter levererar maskinen och tack vare uppgraderingen är den 15 procent snålare än föregångaren. Motorn är kopplad till en ny, mer prestandaorienterad version av Nissans Xtronic-låda av CVT-typ.

Tack vare att nya Maxima rullar på en nyutvecklad plattform med mer höghållfasthetsstål än tidigare har krocksäkerheten höjts en nivå samtidigt som köregenskaperna har kunnat vässas. Materialet gör också att nya Maxima är lättare än sin föregångare med nästan 40 kg.

Med nya Maxima säger Nissan att de sätter nya standarder i stora sedansegmentet när det gäller utseende, prestanda och teknik. Viktiga detaljer för de amerikanska köparna som letar bil i klassen, och Nissan har målet utstakat. Att försäljningsmässigt komma ifatt och gå om Honda i USA, vilket de redan lyckades med under årets första kvartal.

Någon Maxima får vi inte se i Sverige, däremot sätter försäljningen i USA igång till sommaren.

Visa kommentarer