Nya Nissan Note redo för Europa

Nya Nissan Note, visades inte den redan i höstas? Jo, men det var Japan-modellen. Nu är utvecklingen av Europaversionen klar och nya Note, som har lämnat MPV-stilen, ska visas i Genève.

Den som har koll på Nissans nyhetsflöde kommer ihåg att nya generationen Note premiärvisades på Parissalongen i höstas, men också att det bara handlade om den Note som ska säljas i Japan. Den europeiska versionen av Note har dröjt fram till nu, enligt Nissan på grund av att utvecklingen för Europas specifika krav har tagit längre tid.

Utseendemässigt skiljer sig Europas Note från Japans främst i fronten. Europa-Note har en front som i högre grad liknar konceptbilen Innovation från i fjol. Nya Note är lika lång och bred som sin föregångare men har en lägre profil och bagageutrymmet rymmer 300 liter i stället för som tidigare 280. Med nya Note vill Nissan ta ett steg bort från MPV-klassen och närma sig konkurrenter som Ford Fiesta och Volkswagen Polo. Jämfört med dessa ska Note ändå erbjuda en något högre sittposition och en mer flexibel interiör. Strategin är densamma som för Qashqai, där Nissan vill konkurrera i ett etablerat segment med en modell som sticker ut bara en aning.

Nissan stoppar in en hel del ny teknik i Note. Som extrautrustning finns ett paket som kallas Safety Shield, vilket består av döda-vinkel-varnare, vingelvarnare och backkamera med Moving Object Detection som varnar med ljus och ljud om någon rör sig i bilens backriktning. Dessutom finns Around View Monitor som använder fyra kameror runtom bilen för att ge föraren ett fågelperspektiv vid till exempel fickparkering.

Nya Note är en av flera Nissan-modeller som är mer brittisk än Japansk. En stor del av utvecklingsarbetet har utförts i Nissans anläggningar i Cranfield och Paddington i England och bilarna ska byggas jämte Juke i Sunderland-fabriken. Tre olika motoralternativ kommer att erbjudas. Minst är en 1,2-litersbensinare som ger 80 hästkrafter och 110 newtonmeter. Bränsleförbrukning och utsläpp stannar på 0,47 l/mil och 109 g/km. Därnäst kommer 1,2 DIG-S som har 98 hästkrafter och 142 newtonmeter. Motorn drivs på av en kompressor som kopplas bort automatiskt vid låg belastning. Med manuell låda stannar förbrukningen på 0,43 liter och utsläppen på 99 g/km. Med CVT-låda stiger utsläppen till 119 g/km. Det enda dieselalternativet blir Renault-Nissan-motorn 1,5 DCi som ger 90 hästkrafter och släpper ut 95 g/km.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer