Nya Porsche Macan och nuvarande generation kommer att tillverkas sida vid sida under flera år, med bensin- och eldrift.

En ny Porsche Macan lurar runt hörnet. Det vet vi sedan ett år tillbaka liksom att den kommer i en helt eldriven version. Porsche själva beskriver modellen som sitt verkliga startskott mot elektrifiering. Men Macan blir även en fanbärare när det gäller förbränningsmotorer. Det har källor inom företaget bekräftat, enligt Car & Driver.

TEST: Porsche Macan mot tre andra snabba familjebilar

När nya Macan lanseras under 2022 eller 2023 kommer den bygga på en ny plattform och få eldrift. Dagens Macan kommer i samma veva få ännu ett ansiktslyft för att rimma med den nya generationen men behålla sina förbränningsmotorer. De två generationerna kommer att tillverkas parallellt under tre års tiden, hävdar samma källa medan en annan menar att det kommer att pågå längre än så.

Dagens Macan är dock inte aktuell som laddhybrid då batteripaketet bedöms stjäla allt för mycket plats för bagageutrymmet.

Porsche Macan fabrik

Foto: Porsche

Både gammel-Macan med bensinmotorer, dieslarna är ett avslutat kapitel, och kommande eldrivna Macan ska tillverkas i tyska Leipzig.

Porsche ska till år 2022 investera sex miljarder euro (cirka 63 miljarder kronor) i elektrisk mobilitet och 2025 ska hälften av de sålda bilarna vara elektrifierade har Porsche AG:s styrelseordförande Oliver Blume tidigare sagt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer