Du som går och väntar på nya Opel Astra behöver inte vänta längre – för att få se nya utseendet. Den riktiga premiären får vi dock vänta ytterligare ett tag på.

Mångas ögon är riktade åt Opels håll, med all rätt. En ny generation Astra är nämligen en stor grej, inte minst med tanke på modellens historik inklusive föregångaren Kadett (missa inte vårt fina bildgalleri nedan där du kan njuta av alla Kadett och Astra genom tiderna).

Nya Astra har publik premiär på bilsalongen i Frankfurt 2015 och en digital variant lär vara planerad till någon gång i sommar. Udden av dessa premiärer har förtagits i och med de läckta bilderna vi ser här.
Till utseendet är det nya former som baseras på de som generation J (den som finns i dag) bär på. Grillen har gått tillbaka till att vara större och helheten tillsammans med strålkastarna påminner en hel del om hur fronten såg ut på generation H (2004-2010).
Baktill har Opels formgivare gett modellen en mindre ”bullig” utformning och med hjälp av horisontella linjer fått Astra att se bredare ut. Bakljusen är fortsatt av den typ som avsmalnar in mot bilens mitt men här smalnar de av i betydligt högre omfattning. De påminner en hel del om bakljusen som finns på Alfa Romeo Giulietta.
Notera C-stolparna som har fått en svart yta för att få till ett tak som ser ut att sväva (om man står på avstånd). Ett designtilltag som blir allt mer populärt och som Saab var tidiga med (svarta D-stolpar redan på kombiversionen av första generationens 9-5).

Nya Opel Astra 2016

Interiört (se bildgalleriet nedan) är det helt nytt. Snyggt och designat utan stor betoning på mittkonsolen som i dagens Astra. Mätarhuset är sig ganska likt men i övrigt är det nya linjer överallt, inklusive dörrsidorna som är betydligt smäckrare.
Antalet knappar på mittkonsolen ser också ut att ha bantats ned rejält sett till antalet.
En stor nyhet på insidan av nya Astra är mobilitets- och serviceassistanssystemet OnStar som Opels vd Karl-Thomas Neumann är väldigt stolt över.

Nya Astra är rymligare på insidan än sin företrädare, men mätt i centimeter på utsidan är den mindre. Dessutom ska den vara betydligt lättare, mellan 100 och 150 kg är siffror som har varit uppe på förhand.

En annan stor nyhet som kommer med nya Astra är IntelliLux, det vill säga strålkastare av LED-matristyp. Mer om denna avancerade ljusteknik, som i dagsläget endast finns till större och dyrare bilar, kan du läsa om här.

Än så länge vet vi inte vilka motorerna blir, men räkna med en palett motsvarande den som finns i dag men i snålare utförande.

Visa kommentarer