Senaste generationen Opel Astra har nu satt sig. Därmed går vi alla och väntar på OPC-versionen som ska ta sig an konkurrenter som Golf GTI, Focus ST, Leon Cupra, Mégane RS och många fler. Vi behöver inte vänta mycket länge till.

Nya Opel Astra har redan fått oss på fall, trots att den är mindre än sin föregångare är den rymligare, dessutom har den ett fint och väl avvägt chassi och är lätt i steget tack vare lägre vikt. Bilen är med andra ord som klippt och skuren för att bli en GTI-kärra, eller OPC som det heter nere i Opels hemstad Rüsselsheim. Nya Opel Astra OPC är på gång och premiären förmodas vara planerad till bilsalongen i Frankfurt i september.

Enligt Opel får nya Astra OPC en 1,6-liters turbomaskin under huven, det vill säga en mindre maskin än den tvåliters som finns i dagens Astra OPC. Anledningen till minskad volym är motorutrymmet som är mindre i nya Astra. En tvålitersmotor med tillhörande attiraljer skulle helt enkelt ha svårt att få plats.
Effektmässigt sägs nya Astra OPC lägga sig någonstans runt de 280 hästkrafter som Astra OPC i dag erbjuder. Men i och med att nya Astra är betydligt lättare än sin föregångare kommer gamla OPC-versionens prestanda att matchas eller toppas. Räkna med 0-100 km/h på under sex sekunder.

HiPer-hjulupphängningen fram (HiPer står för High Performance) kommer inte att hänga med till nya generationen. De sägs nämligen inte vara kompatibla med bilen. Det gör dock inget, enligt modellens utvecklingschef Marc Schmidt ska modellens lägre vikt göra HiPer-fjäderbenen onödiga.

Förhoppningsvis får vi redan se nya Astra OPC i sommar, i så fall i form av en Internetpremiär.

Den som tycker att OPC är lite väl magstarkt kanske kan nöja sig med Astra OPC Line som Opel presenterade i höstas.

Visa kommentarer