Nya Opel Corsa debuterar i höst och nu görs de sista testerna av modellen. I Sverige har arbetet pågått sedan november 2018. Se bilder och filmklipp från det här.

I höst gör nya Opel Corsa debut och nu görs de sista testerna av den sjätte generationen av modellen som hängt med sedan 1982. På bilderna och filmklippet här ses bilen rulla i både svenska Lappland som på testanläggningen i Dudenhofen men bilen har även körts på tyska Autobahn. Hemma i Rüsselsheim har bilens egenskaper rörande elektromagnetism varit i fokus.

Opel Corsa test

Foto: Opel

– Effektivitet har varit i fokus med nya Corsa, säger Thomas Wanke som varit med att utveckla tre tidigare generationer av modellen. Nya Corsa är betydligt lättare än föregångaren vilket gynnar både bränsleekonomi och köregenskaper, berättar han vidare.

Vi vet sedan tidigare att nya Corsa ska vara tio procent lättare än utgående generation och att bilen kommer att väga under ett ton.

Testerna i Sverige har pågått sedan november 2018 i temperaturer ner mot 30 grader med främst chassi, bromsar och tillhörande system på dagordningen. Ingen annanstans finns bättre förutsättningar för sådant arbete, menar Opel.

Opel Corsa test

Foto: Opel

I Dudenhofen har det mesta cirkulerat kring utveckling av chassi och styrning i höga farter på ovalbana. Hur bilen uppträder i Autobahnfarter är viktigt. Vibrationer och fladder får inte förekomma. Bilen har på det genomgått vattentester i djup på 25 centimeter och mer.

I Rüsselsheim har bilen rullats in i ett så kallat EMC-labb där motståndskraften mot elektromagnetism studerats. Förr handlade det i huvudsak om störningar på radion, nu är bilarna dock mer avancerade på den elektriska fronten.

Opel Corsa test

Foto: Opel

På tal om elektricitet så vet vi sedan länge att nya Opel Corsa även kommer som elbil och Opels vd Michael Lohscheller har även berättat att det ska komma en eldriven prestandaversion av modellen.

På bilderna och filmen ser vi kamouflerade bilar som i alla fall avslöjar lite om bilen designmässigt. Under skalet döljer sig dock PSA-koncernens CMP-plattform som den delar med redan officiella systerbilen Peugeot 208.

Visa kommentarer