Efter två månader av väntan är den nu här, kombiversionen av nya Opel Insignia, eller Sports Tourer som ”rüsselsheimarna” kallar karossformen. Bland nyheterna hittar vi större utrymmen och mer av det nyaste i teknikväg.

Nya Opel Insignia Sports Tourer är för dig som teknikensvarld.se-besökare ingen direkt nyhet. Redan ett par dagar innan halvkombin avtäcktes visade vi unika spionbilder på nya Insignia, i båda karossversionerna, helt nakna, det vill säga utan maskering. Så själva utseendet lägger vi inte någon större vikt vid i denna artikel utan låter i stället bilen på bilderna tala för sig själv.

Nya Insignia Sports Tourer, och alltså inte heter Grand Sport Tourer som vissa (däribland vi) misstänkte att den skulle kunna heta, är större än sin föregångare. Tyvärr vet vi inte exakt hur mycket större, åtminstone inte officiellt eftersom Opel inte delar med sig av samtliga siffror i dag. De håller på dem till uppvisningen på Genèvesalongen i mars.
Men inofficiellt ska nya Insignia Sports Tourer vara 7,3 centimeter längre än utgående generation vilket i så fall betyder att nya generationen är 498,6 centimeter lång och därmed hela 8,9 centimeter längre än halvkombin (som ännu inte heller har fått några officiella mått). Om siffran stämmer är nya Insignia-kombin några centimeter längre än nya BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi och Volvo V90. Opel har med andra ord skapat en väldigt stor bil.
Tre exteriöra mått bjuder Opel på, axelavståndet, spårvidden och höjden. Sistnämnda mäter 148,3 centimeter och betyder att bilen har blivit tre centimeter lägre. Axelavståndet har, precis som på halvkombin, ökat med hela 9,2 centimeter vilket är bra för de interiöra utrymmena. 282,9 centimeter är det totala avståndet mellan hjulaxlarna. Spårvidden har ökat med 1,1 centimeter.

Opel Insignia Sports Tourer 2017

Rymligare än tidigare… med baksätesryggen nedfälld. Men i uppfällt läge verkar den vara trängre. Är det därför Opel inte nämner någon volymsiffra?

Utrymmet på insidan då? Jo, det har så klart ökat, på några punkter. Takhöjden har vuxit med 3,1 centimeter, bredden i axelhöjd med 2,5 centimeter och bredden i höfthöjd med 2,7 centimeter. Även bagageutrymmet har svällt. Åtminstone när det 40/20/40-delbara baksätet är nedfällt. Då rymmer nya Insignia Sports Tourer 1 640 liter, 110 liter mer än i gamla Insignia Sports Tourer.
Opel berättar inte hur mycket nykomlingen rymmer när baksätesryggen är uppfälld och det finns kanske en anledning till det. Från inofficiellt håll kommer siffran 520 liter vilket, om den stämmer, betyder att nya kombin rymmer 20 liter mindre än sin föregångare. Det låter märkligt i och med att modellen påstås ha vuxit så pass mycket, men det är ändå inte helt osannolikt.

Opel Insignia Sports Tourer 2017

Nya Insignia ser helt klart spänstig ut.

Precis som på halvkombin är kombiversionen utrustad med teknik av senaste snitt, exempelvis aktiv motorhuv i aluminium – vilket modellen är först med – LED-matrixstrålkastare som projicerar ljusbilden där den behövs och utan att blända annan trafik. Antalet kluster i dessa är dubbelt så många, 16 stycken, jämfört med tidigare (Astras åtta) vilket tillåter mer flexibilitet i ljussättningen och även högre ljusintensitet med upp till 400 meter räckvidd på helljuset.
360-graders kameravy, head up-display, system som varnar för korsande trafik (vid backning), adaptiv farthållare med autobroms, senaste generationen IntelliLink-infotainmentsystem med Android Auto- och Apple CarPlay-kompabilitet samt serviceassistenten Opel OnStar är andra smarta prylar som finns till nya Opel Insignia Sports Tourer.

Opel Insignia Sports Tourer 2017

Inte så plottrigt som vi annars är vana vid i Opels bilar.

Bilens hjärna är den så kallade Drive Mode Control-enheten som är sammankopplat med det uppgraderade FlexRide-chassit. Systemet kan ställas in i tre olika lägen som är förinställda – Standard, Sport och Tour – eller ställas in efter eget önskemål. Stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (endast automatväxlade bilar) påverkas av inställningarna.

Motorerna är ännu inte specificerade men en rad olika bensin- och dieselmotorer i kombination med manuellt eller automatiskt växlade lådor är aktuella vid lanseringen eller kort därefter. Automatlådorna är nyutvecklade och åttastegade.
Fyrhjulsdrift finns också och vad gäller den har Opel valt att gå lite av en egen väg. Det kan du läsa mer om här.

Nya Opel Insignia Sports Tourer har världspremiär på bilsalongen i Genève om en dryg månad, så kan du inte hålla dig tills det är dags för bilhandlarpremiär så är det bara att boka flyg och besöka världens kanske mest trevliga bilsalong.
https://youtu.be/XOcLGP4HQvA

Visa kommentarer