Nu presenterar Opel tredje generationen av Zafira. Utöver att bilen är helt ny markerar man också att man flyttat fram positionerna när det gäller flexibilitet och komfort. Därför har den nya generationen berikats med tilläggsbeteckningen Tourer. Här har du nya Zafira Tourer.

Spionbilderna på nya Opel Zafira hopade sig de senaste veckorna och Opel kände helt enkelt att nu är det dags att presentera märkets största MPV (Vivaro räknar vi inte som MPV utan som buss) i ny tappning för allmänheten. Den publika premiären äger rum på Frankfurtsalongen i september. Först då är det möjligt att känna och klämma på alla finurliga lösningar som nya Zafira bjuder på.

Opel Zafira Tourer, som nya generationen faktiskt benämns, rymmer precis som förra generation upp till sju åkande. Men den bjuder på mer svängrum och större flexibilitet än föregångaren. Sistnämnda tack att det omtalade sätessystemet Flex7 har konstruerats om. Precis som tidigare kan de två bakersta stolarna fällas ned och försvinna helt under golvytan. Den stora nyheten är andra sätesraden som inte längre är ett traditionellt baksäte utan i stället består av tre separata stolar. Dessa är individuellt justerbara i längsled med 21 centimeter och kan även flyttas och fällas ihop.
En annan nyhet för andra sätesraden är tillvalet Lounge Seating som innehåller en speciell fällningsfunktion för mittstolen. Fäll ryggstödet, rotera det och det blir ett bekvämt armstöd för dem som sitter på ytterplatserna. Lounge Seating innebär också att de båda yttre stolarna på andra raden kan justeras upp till 28 centimeter i längsled samt fem centimeter in mot mitten. Det ger mer utrymme för bredaxlade på ytterplatserna.

I femsitsigt utförande sväljer nya Opel Zafira Tourer 710 liter bagage vilket är 65 liter mer än i utgående generation. Fäller man alla säten ryms hela 1 860 liter bagage, 40 liter mer än i generation två.
Andra smarta och flexibla lösningar som finns i nya Zafira är FlexConsole som är en vidareutveckling av FlexRail som introducerades med nya Meriva förra året. Armstödet mellan framstolarna innehåller förvaringsbox och mugghållare. Men det fina med kråksången är att dessa båda attiraljer är fastsatta i en aluminiumskena som tillåter passagerarna i bilen att omdisponera utrymmet mellan framstolarna.
Opels populära cykelhållare FlexFix, som är integrerad i bakre stötfångaren, finns som tillval till nya Zafira. Det är en ny, förbättrad version av FlexFix.

Men inte enbart utrymme och flexibilitet har varit viktiga punkter vid utvecklingen av Opels stora MPV. Även upplevelsen från insidan ska ha höjts, inte minst för föraren som har god runtomsikt tack vare stora glasytor och smala A-stolpar. Utförandet är utfört på samma omtalade sätt som på konceptbilen Zafira Tourer Concept som visades på Genèvesalongen i mars. Faktum är att den produktionsfärdiga bilen är mycket lik konceptbilen.
En av de stora upplevelserna för de åkande ska vara åkkomforten som har förbättrats tack vare det adaptiva chassit FlexRide som anpassar sig efter rådande vägförhållande och körsätt. Chassit kan sättas i tre lägen, Standard, Tour och Sport. Tour innebär extra mycket komfort.
Att spårvidden och axelavståndet har vuxit jämfört med utgående generation bidrar också till att en tur i nya Zafira är mer komfortinriktad än tidigare.
För föraren finns dessutom nya system så som Adaptive Cruise Control Collision Mitigating Braking som hela tiden mäter avståndet till framförvarande fordon. Om säkerhetsavståndet underskrids sänks hastigheten automatiskt och i extrema fall kan nödbromsning aktiveras för att förhindra en kollision.
Kamerasystemet Opel Eye gör entré som andra generation i Zafira Tourer. Precis som tidigare innehåller det en Lane Departure Warning (filbytar varning) medan Traffic Sign Recognition (vägmärkesigenkänning) har förbättrats och fått utökad funktion.
Andra nya system är döda vinkeln-varnare och parkeringsassistans.

Premiär i de svenska försäljningshallarna är det nästa år. Då är det tre motoralternativ som är aktuella. Två CDTI-dieselmotorer på 2,0 liter med antingen 130 eller 165 hästkrafter. Båda känns igen från Astra och Insignia och försedda med common rail-teknik och turboladdning. Bensinalternativet är 1,4 Ecotec som är turboladdad och ger 140 hästkrafter. Sexväxlad manuell eller automatisk växellåda finns att välja mellan.

Opels nya start/stopp-teknik, som sparar bränsle särskilt i stadstrafik, erbjuds till både bensin- och dieselmotorerna.

Strax efter lanseringen kommer Zafira Tourer även att erbjudas i CNG-utförande, det vill säga med gasdrift. Några månader senare kommer även motorer med högre prestanda, inklusive en helt nyutvecklad bensinmotor.

Ladda ner flash för att
använda tvspelaren.

Visa kommentarer