Nuvarande Peugeot 208 är inne på sitt sjunde levnadsår och är därmed aktuell att ersättas med en ny, fräsch generation. Nu kan vi visa dig första bilderna på ersättaren.

I fjol kom det uppgifter som sa att på årets bilsalong i Genève, alltså för ett halvår sedan, ska Peugeot visa upp nya generationen 208 i elektriskt utförande. Så blev det inte, som du kanske också märkte. Men nästa Genèvesalong lär bli avtäckningsplatsen för nästa 208, åtminstone baserat på dessa spionbilder, de första i sitt slag, som tagits i södra Europa tidigare i dag. Det är ingen mula vi ser utan en prototyp som ser mer eller mindre redo ut att begå salongsdebut. Det enda som kvarstår för fransmännen är finliret som måste klaffa fullt ut innan modellen kan börja rulla ut till sina nya ägare.

Trots Peugeots spektakulära maskering som effektivt ”trollar bort vårt djupseende” ser vi vilka former det handlar om. 208:an anammar en hel del av det formspråk som introducerades med nya 508, och som vi nyligen har varit iväg och provkört, vilket innebär ett mer ilsket utseende framtill än vad dagens mjukt formgivna 208 har att erbjuda.
Strålkastarna påminner varken om 508:ans eller hur det ser ut på suvarna 3008 och 5008. I stället får minstingen i gänget ett eget utseende med tre stående lysdiodrader i vardera strålkastare, ungefär som på Peugeots senaste bakljusarrangemang.
Nedanför strålkastarna ser vi delar av de förlängda lysdiodslingor som sträcker sig ned mot frontspoilern, ungefär på samma vis som på nya 508.

Peugeot 208 2019

Foto: CarPix

Baktill ser vi nya bakljus som mer ser ut att vara en variant av de som pryder rumporna på 3008 och 5008 än de som pryder 508. Här noterar vi även två ändrör vilket tillsammans med takvingen förmodligen skvallrar om att det är GTi-versionen vi tittar på.

Peugeot 208 2019

Foto: CarPix

Sedd från sidan är känslan att nya 208 blir lite större än sin föregångare, åtminstone ser den mer robust ut. Huven är inte lika kraftigt sluttande utan med flack med en märkbar bör ned mot fronten och bakrutan sluttar betydligt mer än i dag. Detta är sannolikt en detalj som möjliggjort genom något större överhäng bakom bakre hjulaxeln.
Rutorna i bakdörrarna, någon tredörrarsmodell utan bakdörrar lär aldrig aktuell, är större än på dagens generation tack vare den nedre fönsterkantens mer horisontella dragning. Bra för utsikten från baksätet, inte minst för mindre barn.

Peugeot 208 2019

Foto: CarPix

Nya Peugeot 208 byggs på PSA-koncernens flexibla plattform CMP som kommer att användas även till nya Opel Corsa. Denna plattform är redo att ta sig an rena elbilar, och då blir arkitekturens namn e-CMP (skrivs även eCMP). Med andra ord kommer det en 208 Electric, förmodligen 2019, som blir syskonbil till Opel eCorsa.

PSA har avslöjat lite detaljer om kommande elbilar baserade på e-CMP, bland annat att de ska vara utrustade med en 50 kilowattimmars litiumjonbatteri som förser en 136-hästars (100 kW) elmotor med energi. Energin är tänkt att räcka till 47 mils körning enligt NEDC-körcykeln och 35 mil enligt den nya, mer verklighetsbaserade WLTP-körcykeln.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Peugeot 208 är argare än föregångaren
NÄSTA Volvo 360c är ett mobilt kontor/hem som kör dig vart du vill