Nu när andra generationen Peugeot 308 är tre år gammal är det dags för nya sedanversionen.

Peugeot 308 som vi känner den i dag presenterades i halvkombiutförande våren 2013. I dag finns även en kombiversion kallad Sportwagon. Nu är det äntligen dags för sedanversionen med fyra dörrar att träda fram och ersätta den numera fem år gamla sedanmodell som har tillverkats av Peugeots samarbetspartner i Kina, det vill säga Dongfeng.

Nya 308 Sedan är tillverkad på samma plattform som europeiska 308:an, EMP2-plattformen. Det betyder något längre hjulbas än tidigare och framför allt betydligt lägre vikt. Hur mycket lättare den är berättar inte Peugeot i samband med världspremiären i Peking men femdörrars halvkombin tappade 140 kilo vid generationsväxlingen, så det lär vara en hel del kilon som ramlat av nya sedanen.

Peugeot 308 Sedan 2017

Utseendet framtill är tydligt 308 trots lite annorlunda grill och omgjort stötfångarparti. Baktill bjuder Peugeot på en överraskning med en ”ramp” som breder ut sig mellan bakljusen. Det var ett oväntat tilltag som skiljer sig markant från hur europeiska 308:an ser ut och hur rumpan på gamla 308 Sedan såg ut.

Vilka motorer som de kinesiska kunderna kommer att kunna välja mellan är oklart, men sannolikt rör det sig om två bensinalternativ på 1,2 respektive 1,6 liter, båda turboladdade.
Marknadslanseringen äger rum under årets andra halva och vi ska inte förvänta oss att få se den på europeiska vägar utan nya 308 Sedan lär förbli en Dongfeng-Peugeot-produkt som tillverkas och säljs enbart i Kina.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer