Så var det då dags för Porsche att presentera en ny generation av sportbilarnas sportbil 911. Med internbeteckningen 991 släpper man först ut modellerversionerna Carrera och Carrera S som bjuder på bättre vägegenskaper, snålare gång, snabbare accelerationer och – inte minst – en rad designförändringar som gör generationen omisskännlig.

Det är 48 år sedan Porsche introducerade sin nya modellserie 901 som ganska omedelbart fick byta beteckning till 911 då Peugeot protestera vilt mot 901. Det är väl tveksamt om Porsche ens i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig vilket succéartad ikon bland världens sportbilar 911 skulle bli under många årtionden framöver. Så är den än i dag en dag som denna då Porsche väljer att presentera en helt ny generation 911. En generation som hoppar bakåt i den interna nomenklaturen – förra generationen benämndes 997 medan den nya har fått beteckningen 991.

Nya Porsche 911
Att Porsche går försiktigt fram när de förädlar den ädlaste av sina modeller är vida känt. Generationsväxlingen mellan 996 och 997 var för ett otränat öga svår att notera. Men dagens växling från 997 till 991 syns desto bättre och förändringarna kan ses som nästan lika ”revolutionerande” som i slutet av 1990-talet då man gick från luftkylda (generation 993) till vattenkylda motorer (generation 996).
Nya Porsche 911, som i dag är först ut med modellversionerna Carrera och Carrera S, har samma kompakta mått som tidigare. Men hjulbasen är förlängd med en hel decimeter samtidigt som spårvidden fram har utökats. Detta ger inte bara ett vassare uppförande på vägen med bättre grepp, utan också ett mer stadigt intryck med de breddade skärmarna och den lägre karossen.
Karossen, som är utförd i aluminium och stål, har gjort 911 mer vridstyv än tidigare men också lättare. Totalt är nya 911 cirka 45 kilo lättare än sin föregångare.
Karossen är omisskännligt en 911 men bjuder ändå på en hel del nyheter som gör att man inte kan ta fel på generation. Fronten är nätt omarbetad för ett bättre aerodynamiskt ingrepp. Men det är inte där fram som de tydligaste nyheterna finns. För att verkligen se att det rör sig om en ny generation har man två detaljer att luta sig mot – dels sidobackspeglarna som på klassiskt sportbilsmanér har flyttat ned till dörrplåten i stället för som tidigare placerade i sidorutornas framkant, och dels bakänden med sina nya, mer utdragna och lägre bakljus med lysdioder, ny utskärning av bakluckan, färre ribbor i luftutsläppet över motorn samt bredare variabel bakvinge. En annan ny detalj är att 911 följer i Panameras spår vad gäller emblemen på bakluckan. Tidigare skrev Porsche endast ut modellversionsbeteckningen där bak, exempelvis ”Carrera S”, men från och med nya generationen skriver man ut rubb och stubb, det vill säga ”Porsche 911 Carrera S”. Nu kan man som bakomliggande bilist verkligen inte ta fel på märke och modell.

Nya Porsche 911
Interiört är förändringarna också tydliga. Porsche menar att de inspirerats av supersportbilen Carrera GT när de tog fram 911:ans nya interiör. Så må vara fallet, men släktskapet med lyxsportvagnen Panamera är tydligare. Största förändringen är mittkonsolen som har omarbetats kraftigt och nu sveper från instrumentbrädan ned och bak mellan framstolarna. Detta har medfört att man kunnat flytta flera knappar till utrymmet mellan framstolarna, det vill säga strax bakom växelväljaren. På tal om växelväljaren (eller växelspaken för manuella bilar), den har – tack vare mittkonsolens nya utformning – fått en placering närmare ratten.
Du som funderar på var Porsche placerat tändningslåset behöver inte oroa dig. Porsche håller fast vid att ha den till vänster om ratten.

Nya 911 är alltså både lättare, stadigare och mer aerodynamisk än tidigare. Har det då hänt någonting under bakluckan där motorn sitter? Absolut! De två motorer som presenteras i dag är både snålare, starkare och snabbare.
Nya 911 Carrera har en 3,4-liters boxermotor på 350 hästkrafter, vilket kan jämföras med förra generationen som plockade ut 345 hästkrafter ur 3,6 liter. Sammankopplad med Porsches dubbelkopplingslåda PDK gör Carrera 0-100 km/h på 4,6 sekunder, en tiondel snabbare än föregångaren. Med Sport Chrono-paketet vässas accelerationen till 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen, med PDK-låda, ligger på 0,82 liter per mil (194 gram koldioxid per kilometer) vilket är 0,16 liter mindre per mil än tidigare.
Nya Carrera S har 400 hästkrafter plockade ur 3,8 liter boxermotor. Cylindervolymen är densamma som tidigare men effekten har höjts med 15 hästkrafter. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder om bilen är utrustad med PDK-låda, en förbättring med 0,2 sekunder. Med Sport Plus-knappen intryckt (ingår i Sport Chrono-paketet) kapas accelerationstiden med ytterligare två tiondelar till 4,1 sekunder.
Förbrukningen med PDK-låda uppger Porsche till 0,87 liter per mil vilket kan jämföras med 1,02 liter per mil för förra generationen.
Vill man inte ha dubbelkopplingslåda i sin nya 911 kan man i stället välja den manuella lådan med sju växlar, världens första av sitt slag enligt Porsche.
Att man lyckats sänka förbrukningen så pass mycket som man gjort beror på flertalet detaljer, bland annat har 911 som standard start/stopp-system, bromskraftåtervinning, intelligent styrning av kylsystemen och en ny elektromekanisk styrning som dessutom ska bjuda på bättre precision än tidigare.
En annan nyhet är att Porsches aktiva krängningshämmare PDCC numera även är tillgängligt till 911 Carrera S. En förmodligen välkommen detalj som gör en körglad modellversion busigare.

Nya Porsche 911 har publik världspremiär på Frankfurtsalongen nästa månad. Lanseringen börjar i december 2011. Några svenska priser är inte fastställda. Däremot kan de tyska priserna vara en fingervisning. I Tyskland börjar instegsmodellen Carrera på motsvarande 803 400 kronor medan Carrera S börjar på motsvarande 934 800 kronor.

Efter premiären i Frankfurt har vi ytterligare 911-nyheter att se fram emot. Tänker främst på de fyrhjulsdrivna versionerna Carrera 4 och Carrera 4S samt prestandaversionen Turbo som kommer att följas av ännu hårigare bestar så småningom. Kanske vi på Genèvesalongen i vår får ta del av någon av dessa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer