Det går knappt mer än ett par veckor mellan Porsches nyhet där den ena är starkare och snabbare än den andra. Här är nya 911 GT2 RS, starkare och snabbare än någon annan tidigare 911.

Nya Porsche 911 GT2 RS presenterades redan för tre veckor sedan i samband med E3-spelmässan i Los Angeles och Microsofts presentation av nya Forza Motorsport 7 som släpps i oktober. Då fick vi se bilen så smått, eftersom den pryder omslaget till Microsofts spel, men några specifikationer blev vi utan. Men nu bjuds vi på allt då Porsche officiellt under fredagskvällen har presenterat superkärran i samband med Goodwood Festival of Speed.

Porsche berättar att nya 911 GT2 RS har en boxersexa på 3,8 liter som i grunden är densamma som i 580 hästkrafter starka 911 Turbo S. Men i GT2 RS-utförande har bland annat de dubbla turboaggregaten förstorats för att trycka in mer luft till bränsleförbränningsprocessen. Kylsystemet med allt vad det innebär har även det dimensionerats upp för lira med det övriga, plus att Porsche har valt att förlita sig till vatten som kyler än mer vid väldigt höga temperaturer. Vatten sprejas nämligen in i laddluftkylaren. Enligt Porsche sänker det avgastemperaturen under överladdningsfasen vilket ska garantera att optimalt effektuttag även vid extrema situationer.

Porsche 911 GT2 RS 2018

Motorn, som är kopplad till en snabb sjuväxlad PDK-dubbelkopplingslåda, pumpar ur sig nästan ofattbara 700 hästkrafter och 750 newtonmeter, 80 hästkrafter och 50 newtonmeter mer än i gamla 911 GT2 RS som redan den var en oerhört vass bil med sin något mindre boxermotor på 3,6 liter. Med 700 hästkrafter är nya 911 GT2 RS dessutom den starkaste 911:an någonsin (hittills kanske är ett bättre ord att använda här, Porsche kommer nästan garanterat med någon vassare).

Porsche 911 GT2 RS 2018

0-100 km/h går på 2,8 sekunder och med tanke på att Porsche sällan överdriver sina siffror, snarare tvärtom, kan den möjligtvis vara ännu snabbare än så. Därmed är nya 911 GT2 RS en tiondel snabbare än 911 Turbo S. Kanske inte så imponerande i sig, men ha då i åtanke att 911 Turbo S är fyrhjulsdriven medan 911 GT2 RS endast har drivfäste mot asfalten via bakhjulen.
Toppfarten anges till 340 km/h, tio upp jämfört med 911 Turbo S.

Nya 911 GT2 RS väger in på 1 470 kilo (med full tank) vilket får anses vara ganska lätt. Det är lättare än 911 GT3 RS.
Vikt har sparats in lite överallt på bilen. Exempelvis kapas, jämfört med 911 Turbo, sju kilo med sportavgassystemet i titan. Men det går att kapa än fler kilon om man gör pakettillvalet Weissach. Då försvinner ytterligare 30 kilo tack vare tack, krängningshämmare och bärarmar i kolfiber samt magnesiumfälgar som förutom att sänka totalvikten även bidrar till en lägre ofjädrad vikt vilket är önskvärt på framför allt den här typen av bilar. Det ger bättre chassiegenskaper, det vill säga vassare och säkrare uppträdande vid främst hård körning.

Porsche 911 GT2 RS 2018

Som sig bör på en supersportbil av det här slaget är kolfiberkeramiska bromsar standard, vad som däremot inte är standard är Sport Chrono-paketet som ger utökade PCM-funktioner (Porsche Communication Management). På en vad som kallas för en prestandadisplay presenteras varvtider som kan sparas och utvärderas. Dessutom ingår en varvavkännare som med en mobilapp (Porsche Track Precision) och externa markörer som placeras längs en banas start- och målraka ger väldigt exakta varvtider.

Som sig bör går interiören hand i hand med exteriörens iögonfallande detaljer som exempelvis den stora bakvingen och de gigantiska luftinsläppen i fronten. Inte för att insidan har större ventilationsutblås eller en vinge på instrumentbrädan, däremot sportigt röd Alcantara och svart skinn samt detaljer med kolfibervävda ytor.

Porsche 911 GT2 RS 2018

Priset för nya Porsche 911 GT2 RS börjar på 2,7 miljoner kronor men kan justeras uppåt beroende på köparens önskemål. Till bilen hör även, som vi tidigare berättat om, ett armbandsur vid namn Porsche Design GT2 RS Chronograph som även den kan skräddarsys av kunden. Men den ingår inte i bilens pris. Någon prislapp för klockan är ännu inte fastställd men räkna en prislapp som svider i plånboken för den med normal svensk lön.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer