Porsches 911-familj genomgår just nu en uppdatering och här är senaste tillskottet – nya GT3. Starkare, snabbare och finjusterad jämfört med föregångaren. Den nya modellen premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars och försäljningen inleds i maj.

Nu är det dags för uppdatering av den snabbaste turbolösa Porschen – 911 GT3 (då räknar vi inte med den lättade RS-versionen av GT3). Första generationen GT3 kom 1999 och baserades då på den mindre omtyckta 996-karossen.
Vid utvecklingen av nya 911 GT3 har Porsche tagit vara på sina kunskaper från motorsportvärlden. Den ska vara klart vassare på banan än sin föregångare, men samtidigt trevligare att umgås med under vanlig vardagskörning.
Prestandan har Porsche skruvat upp genom att låta boxersexan klämma ur sig 435 hästkrafter, vilket 20 pållar fler än tidigare. Detta har åstadkommits genom att borra upp 3,6-litersmaskinen till 3,8 liter. Motorn är alltså inte av samma direktinsprutningstyp som hos övriga turbolösa 911:or. Det innebär också att den inte har variabel ventillyftshöjd.
Däremot finner man nu VarioCam även på avgassidan, inte som tidigare då det endast fanns på insugssidan. Detta har gjort kärran betydligt mer vridstark vid medelhöga varvtal och som Porsche hävdar märks framför allt vid vardagskörning.
Tyvärr nämner Porsche inte den nya dubbelkopplingslådan PDK i samband med nya GT3. Det innebär alltså att man som ny GT3-ägare får dras med den sexväxlade manuella lådan.
0-100 km/h avverkas numera på 4,1 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än hos föregångaren. Toppfarten har finslipats med 2 km/h till 312 km/h.

Förutom motorn har teknikerna i Zuffenhausen förbättrat köregenskaperna. För första gången kommer GT3 med en särskilt sportig variant av PSM (Porsche Stability Management) som gör det möjligt att koppla ur både Porsche Stability Control (SC) och Traction Control (TC) i olika steg. Föraren har dessutom full kontroll över sin bils köregenskaper eftersom systemen inte kopplas in automatiskt – oavsett körförhållande – förrän denne åter aktiverar systemet.
Väggrepp och stabilitet ska vara avsevärt förbättrat hos nya GT3, speciellt i höga farter. Förändringar av aerodynamiken har ökat bilens marktryck både fram och bak så att den kraft som pressar bilen mot marken är dubbelt så hög som på föregångaren.
Har man bilen försatt, via PASM (Porsche Active Suspension Management), i sportläget ska man märka tydlig skillnad jämfört med tidigare. Då är vägegenskaperna spetsigare tack vare styvare fjädring och krängningshämmare. I normalläget är fjädring och krängningshämmare mer anpassat för vanlig körning i trafik.
Mer bankörningsbetonat är bromsskivorna som har större diameter än tidigare samt bättre ventilation. Detta tillåter hårdare körning utan att skivorna mattas ut. Som tillval finns så klart de sedan tidigare kända keramiska skivorna som erbjuder ännu bättre prestanda.

Utseendemässigt har nya GT3 genomgått en mild översyn. Det nya Aerodynamics Package och modifierade luftintag/utsläpp förstärker bilens redan hårda utseende. Bi-xenonstrålkastarna och LED-ljusen bak är också nyheter på bilen, precis som fälgarna med centrumbult som är skodda med, som Porsche benämner det, extrema prestandadäck med lufttryckskontroll.

Många personer med låga Porschar i garaget kanske retar sig på att bilen skrapar i underredet och frontspoilern när man kör ner för garageuppfarten eller över gupp i stan. Detta ska nu vara ett minne blott då man med en knapptryckning kan höja bilens markfrigång med 30 millimeter.

Från och med i höst kommer GT3 med ytterligare ett tillval som gör den ännu mer lämpad för tävlingskörning. Det är den nya och innovativa motorupphängningen PADM (Porsche Active Drivetrain Mount). Den här speciella motorupphängningen känner igen om bilen körs på ett sportigt, tävlingsinriktat sätt. Den annars så elastiska upphängningen styvas då upp för att bilen inte ska påverkas av massakrafter från motorn i snabba svängar på kurviga banor. Den fasta upphängningen är också en fördel vid acceleration från stillastående. I vanlig vardagstrafik behåller den dock sin mjuka inställning.

Premiär för nya Porsche 911 GT3 är det på Genèvesalongen i mars och för spekulanterna gäller det att bege sig till sin Porsche-återförsäljare i maj då bilarna släpps lösa. Någon prislapp finns inte i nuläget.

Läs mer

    Visa kommentarer
    NUVARANDE Nya Porsche 911 GT3 – mer tävling än tidigare
    NÄSTA Honda F1 Racing söker regeringspengar