En helt ny generation Porsche 911 har nu presenterats och är redo att ta den ikoniska sportbilen in i framtiden.

Största nyheten på bilsalongen i Los Angeles får nog nya Porsche 911 anses vara. Få andra bilar kan mäta sig med 911 sett till levnadsår (55 år) och storlek på igenkänningsfaktor. Modellen som en gång i tiden tog över efter Porsche 356 är nu på väg in i åttonde generation.
Nya 911, som har internbeteckningen 992, bjuder inte på något designmässigt jättesteg i jämförelse med utgående generation (991). Förändringar finns där, exempelvis är fronten omarbetad med nya luftintag (som vi på våra spionbilder från tidigare i år såg var aktiva, men som Porsche inte nämner något om i dag) och det svartlackerade partiet löper nu över frontens hela bredd vilket får bilen att se lägre och bredare ut. Men nya 911 är också verkligen bredare än tidigare. Framtill är karossen 4,5 centimeter längre från framskärm till framskärm.
En annan tydligt förändring framtill sitter mellan de nya LED-strålkastarna. Huvens skärning mot frontpartiet är djupare och rakare. Det är tydligt att Porsche har satsat på att få till det som det såg ut på första 911-generationerna (Urmodell, G-modell och 964, men även delvis 993 och 996). Huven har också fått två tydliga, längsgående veck som ger den betydligt mer karaktär än föregångarens släta variant.

Porsche 911 2020 (992)

Baken på nya 911 innehåller de största visuella förändringarna. Även här har Porsche arbetat för att få till ett bredare utseende, detta genom att applicera en ljuslist mellan de båda bakljusen som i sig har blivit betydligt mer slimmade än på utgående generation. Precis som fram på bilen har bakänden fått ett tydligt svartlackerat parti där bland annat ändrör registreringsskylt placeras. I och med sistnämndas tillkomst (på 991 satt skylten på det lackerade partiet högre upp) har avgaspiporna fått sära på sig, de är alltså inte lika centrerade som tidigare (pipornas placering berörs även av 911-modellversion).

Porsche 911 2020 (992)

Brett bakparti var tidigare förbehållet de fyrhjulsdrivna modellversionerna, så är det inte nu. Oavsett om 911:an är bakhjuls- eller fyrhjulsdriven är det samma breda höfter vilket också möjliggjort en bredare, uppfällbar bakvinge än tidigare.
Tittar man på nya 911 ovanifrån och jämför med utgående generation ser man väldigt tydligt att skärmarna, både fram och bak, är betydligt bredare och sticker längre ut än midjepartiet. Mer timglasformad kaross (som för övrigt numera är helt i aluminium bortsett från front- och bakpartierna) skulle man kunna säga.

Porsche 911 2020 (992)

Interiört har Porsche gjort ganska stora förändringar och man har velat gå tillbaka till mer klassiska 911-linjer. Den tyska sportbilstillverkaren har nämligen sneglat på 1970-talets 911-insida och fått till en rakare/horisontell design. Mittkonsolen är inte längre lika integrerad med instrumentbrädan och infotainmentskärmen på 10,9 tum har därför fått en tydligare placering ihop med mätarhuset som fortfarande innehåller fem rundlar, som är mer digitala än tidigare. Ventilationsutblåsen i mitten har därför fått flytta ned till en väldigt låg position, i höjd med den nyutvecklade växelväljaren som är betydligt mindre än på tidigare generation.

Porsche 911 2020 (992)

Motorerna, som alltid i 911 är placerade ovanför/bakom bakaxeln, är fortfarande 3,0-liters boxersexor med turboladdning och alltid sammankopplade med Porsches åttaväxlade dubbelkopplingslåda (PDK). Porsche har vidareutvecklat de befintliga motorerna och i Carrera-utförande är det numera 385 hästkrafter som gäller. Tidigare var det 370 hästkrafter.
Men det är Carrera S-utförandet som Porsche presenterar mer detaljrikt. Nya 911 Carrera S och Carrera 4S ger 450 hästkrafter, 30 mer än i utgående 911 Carrera S-generation. I bakhjulsdriven Carrera S-utförande räcker det för att 0-100 km/h ska avverkas på 3,7 sekunder och i fyrhjulsdrivet Carrera 4S-utförande tar sprinten 3,6 sekunder. Har man som köpare gjort Sport Chrono-tillvalet kapas siffrorna med ytterligare 0,2 sekunder.
Toppfarten för 911 Carrera S ligger på 308 km/h medan 911 Carrera 4S når 306 km/h.

Förbrukningen uppges ligga på 0,89 liter per mil för Carrera S och 0,90 liter per mil för Carrera 4S. Det är betydligt mer än motsvarande föregångare men det beror sannolikt på att siffrorna, som redovisas i NEDC, är omräknade från WLTP.

Porsche har med nya 911 satsat på förarassisterande system. En teknik som de slår extra hårt för är Wet Mode. Systemet, som är utvecklat av Porsche och som ingår som standard, kan upptäcka vatten på vägbanan och anpassar bilen efter det samt varnar föraren i god tid för att låta denna göra de säkerhetsinställningar som anses behövas.
Som standard är nya 911 även utrustad med varnings- och bromsassistanssystem som, om det är nödvändigt, automatiskt kan bromsa bilen. Adaptiv farthållare finns, likaså en självkörande funktion som träder in vid nödsituationer.
Som tillval finns Night Vision Assist som med en värmekamera hjälper föraren att se när det är mörkt ute.

Nya 911, både Carrera S och Carrera 4S (dock inte Carrera), kan beställas från och med nu och kostar från 1 155 000 kronor respektive 1 225 000 kronor. Leveranserna påbörjas sannolikt först en bra bit in på 2019.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Porsche 911 officiell – fakta, pris, bilder och film
NÄSTA Volvo visar sofistikerad LIDAR-sensor