I början av 2019 ska nya 911 generation 992 lanseras, men än är modellen inte helt redo att ta över showen från 991.2. Just nu genomgår den intensiva sluttester runt om i världen.

Nuvarande Porsche 911-generation har åtta år på nacken och är på väg att bytas ut. Sent 2015 uppdaterades modellen, brukar därefter kallas 991.2, och hänger fortfarande bra med i svängarna, något som märkts inte minst på Nürburgring. En helt ny generation, 992, är på ingång och Porsche har så klart som mål att överträffa föregångaren, och för att lyckas är nu modellen ute och rör på sig runt om i världen, dock med maskeringstejp på strategiska ytor för att inte avslöja alla detaljer. Men avslöjad är modellen, redan i februari i år dök det upp en bild på nätet som visade den helt omaskerad. Dessutom har Porsche kört omkring med prototyper som har visat det mesta. Spionbilderna som vi publicerade sent i somras avslöjade bland annat aktiv aerodynamik i fronten, och visade även upp nya ljusrampen som pryder hela bakens bredd.

Porsche 911 2020 (992)

Porsche beskriver sluttesterna som särskilt utmanande, tester där varje enskild komponent i bilen måste fungera lika felfritt som den gjorde innan testerna påbörjades.

– Det är skälet till att vi testar bilen under alla förhållanden, i alla slags väder, i alla regioner. Bilens drivlina måste fungera lika felfritt som dess vätskor, system, driftsfunktioner, instrument och displayer. Bara på det sättet kan vi försäkra oss om att bilen kan köras världen över utan att fel uppstår, säger Andreas Pröbstle, projektledare för Porsche 911.

Porsche 911 2020 (992)

Testerna körs exempelvis i Death Valley och i Mellanöstern där lufttemperaturen kan uppnå 50 grader, och de körs under extrema förhållanden i norra Finland där kvicksilvret sänker sig till 35 minusgrader.
I uthållighetstesterna i Death Valley körs bilarna 90 meter under havsnivån, vid körningarna i Mount Evans i Colorado nås testverksamhetens höjdpunkt 4 300 meter över havets yta.

Porsche 911 2020 (992)

Många mil avverkas även i vanlig trafik, på landsvägar och i stadsmiljö. Modellen ska nämligen inte bara göra bra ifrån sig i extrema (kör)situationer.

– Utöver dess enastående prestanda är det 911:ans användarvänlighet i vardagen som alltid placerat den i en klass för sig, säger Andreas Pröbstle.

Porsche 911 2020 (992)

Porsche berättar ingenting om tekniken i nya 911 men att modellens pumpas upp en aning i jämförelse med i dag är ingen vild gissningar. Enligt rykten ska instegsmodellen 911 Carrera få 390 hästkrafter, 20 fler än i dag, och Carrera S-varianten få 450 hästkrafter, 30 fler än i dagens modell.

Vad Porsche däremot berättar är att nya generationen 911 ska lanseras i början av 2019.

Visa kommentarer
NUVARANDE Nya Porsche 911 sluttestas
NÄSTA Svenska racinglegendaren Erik Berger avliden