Här är nya Porsche Cayenne. Större, snålare, starkare och med nya former ska den spinna vidare på den succé som första generationen förde med sig. Intressantaste motoralternativet är S Hybrid som med V6-motor i symbios med en elmotor bjuder på 380 hk och 0,82 l/mil.

Året var 2002 då Porsche slog världen med häpnad. Den klassiska tyska sportbilstillverkaren lämnade sina grundvalar och presenterade en suv. Många höjde sina röster och menade att Porsche därmed tappade i anseende. Men Porsche brydde sig inte, ej heller alla de som köpte den nya sportsuven – för Cayenne sålde riktigt bra, trots mångas fördomar.

Nu har det passerat åtta år sedan Porsche Cayenne introducerades och det är dags för en andra generation att ta vid. I dag får vi se bilen i sin helhet och på bilsalongen i Genève som öppnar om några dagar står bilen där som ett av salongens huvudnummer.
När Porsche utvecklade nya Cayenne följde de principen som de kallar ”Porsche Intelligent Performance”. Det innebär mer kraft, lägre förbrukning, bättre effektivitet och lägre koldioxidutsläpp. Dessa fyra grundmål har man uppnått genom starkare och effektivare motorer (upp till 23 procent snålare än tidigare), en ny Tiptronic S-automatlåda med Auto Start Stop (start/stopp-funktion), värmeåtervinning från motorns och transmissionens kylkretsar samt lägre vikt med hjälp av brett utnyttjande av lättviktsmaterial (exempelvis är nya Cayenne S 180 kilo lättare än föregångaren). Den lägre vikten i kombination med det nya lättare fyrhjulsdriftsystemet ska enligt Porsche själva ge bilen mer sportbilsliknande karaktär. Prestandan, smidigheten och hanteringen har därmed förbättrats.
Nya Cayenne är större än föregångaren. Axelavståndet har vuxit med 40 millimeter och totallängden med 48 millimeter. Det ger bättre interiöra utrymmen. Baksätespassagerarna har också möjligheten att skjuta sin sätesrad fram/bak med 160 millimeter samt ställa in ryggstödet i tre olika vinklar.

Fem modellversioner/motoralternativ finns av Porsches nya suv. Dessa är Cayenne, Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel och Cayenne S Hybrid och flera av dessa känns redan igen från nyligen presenterade Volkswagen Touareg i ny tappning.
Vi börjar med den snålaste – Cayenne Diesel. Precis som tidigare handlar det om en treliters V6-motor på 240 hästkrafter och 550 newtonmeter. Det bästa med detta motoralternativ, förutom att det är det snålaste av dem alla, är att förbrukningen har sänkts med 20 procent från tidigare 0,93 liter per mil till 0,74 liter per mil enligt den europeiska körcykeln vid blandad körning. Det betyder att Cayenne Diesel är ett av två motoralternativ som ligger under 200 gram koldioxid per kilometer, 195 gram i det här fallet. Endast hybridversionen är renare sett till koldioxidhalten.
Näst snålast i motorpaletten är Cayenne S Hybrid med en förbrukning på 0,82 liter per mil vilket motsvarar 193 gram koldioxid per kilometer. Detta gör Cayenne S Hybrid till den Porsche-modell (alla inräknade) med lägst utsläpp.
Cayenne S Hybrids hjärta består av en kompressormatad bensin-V6 på 333 hästkrafter som samverkar med en elmotor på 47 hästkrafter (34 kilowatt). Tillsammans levererar de en toppeffekt på 380 hästkrafter och det maximala vridmomentet ligger på 580 newtonmeter vid låga 1 000 r/min. Prestandamässigt är denna motorkonfiguration jämförbar med den betydligt törstigare V8-motorn på 4,8 liter som sitter i Cayenne S.
Förbränningsmotorn och elmotorn kan jobba antingen var för sig eller båda samtidigt. Allt övervakas via ett system kallat Hybrid Manager. Vid hastigheter upp till 60 km/h kan Cayenne S Hybrid köras enbart på el och därmed vara helt utsläppsfri och näst intill knäpptyst. Porsche uppger dock inte hur lång räckvidden är vid körning med enbart elmotorn som drivkälla. Förbränningsmotorn har en automatisk avstängningsfunktion som aktiveras när den inte behövs. Denna avstängningsfunktion fungerar i hastigheter upp till 156 km/h.
Bland de renodlade bensinmotorerna är Cayenne snålast. Fortfarande handlar det i denna version om en V6-motor på 3,6 liter men effekten har höjts från 290 till 300 hästkrafter. Trots effekthöjningen är motorn (med Tiptronic S-lådan) nästan 20 procent snålare än tidigare, nu drar den 0,99 liter per mil i stället för 1,29 liter per mil. Därmed finns nya Cayenne i tre versioner (av fem) som drar under litern per mil. Det är ganska imponerande med tanke på biltypen.
Ett steg upp finner vi Cayenne S som är instegsmodellen för dem som hellre tittar på en Cayenne med V8-motor. Även här är det samma motor i grunden som tidigare, det vill säga en V8 på 4,8 liter. Men effekten har höjts från 385 till 400 hästkrafter jämnt. Bensinförbrukningen har samtidigt sänkts med imponerande 23 procent – från 1,37 till 1,05 liter per mil. Jämförelsen är gjord då bilen har Tiptronic S-lådan.
Högst upp i hierarkin finner vi så klart Cayenne Turbo som har Tiptronic S som standardutrustning. Det är samma V8-motor på 4,8 liter som i Cayenne S men här har man försett den med dubbla turboaggregat. Precis som i föregående Cayenne Turbo ligger effekten på mäktiga 500 hästkrafter. Återigen har man lyckats sänka förbrukningen med hela 23 procent, från 1,49 till 1,15 liter per mil. Ganska imponerande faktiskt – i alla fall på pappret.
Förra generationen Cayenne fanns även i en Turbo S-version med 550 hästkrafter. Återstår att se om nya Cayenne kommer i en ännu ruggigare version än 500 hästkrafter starka Turbo. Cayenne GTS fanns också tidigare. Likadant med den, återstår att se om en sådan kommer. Skulle i så fall vara om Porsche anser att effekthoppet mellan Cayenne S och Turbo är för stort och om de anser att man kan göra en mer körglad version med sänkt chassi och allt vad det innebär.

Porsche har tyvärr inte delat med sig av några prestandasiffror för nya Cayenne. Dessa får vi vänta på till nästa vecka då bilen begår sin världspremiär i Genève. Däremot har de presenterat prislapparna. Priserna nedan är europeiska grundpriser utan skatt och moms.

  • Cayenne 452 600 kronor
  • Cayenne Diesel 486 700 kronor
  • Cayenne S 594 000 kronor
  • Cayenne S Hybrid 642 800 kronor
  • Cayenne Turbo 945 200 kronor
Formmässigt är nya Cayenne betydligt slankare i linjerna än sin föregångare, dock utan att de känns revolutionerande. Om nya Cayenne är snygg eller inte är upp till var och en. Bilen kommer säkerligen att genomgå samma turbulenta diskussioner som föregångaren. Interiört ser vi i alla fall att det hänt betydligt mer än på utsidan. Det boxiga tänket (mittkonsolen först och främst) har försvunnit och känns nu mer tillbakalutat. Överlag andas det mycket Panamera.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer