För två år sedan uppdaterades Porsches modeller Cayman och Boxster och fick tilläggsnamnet 718 vilket innebär överladdade boxerfyror under huven. Men när nya Cayman GT4 får premiär, troligtvis senare i år, får den en boxersexa utan överladdning.

Uppgifterna kommer från Autocar. Enligt den brittiska tidningen är det en nedtrimmad version av 911 GT3:s boxersexa på 4,0 liter som ska ta plats i nya Cayman GT4. Effekten spås hamna någonstans över 400-hästarsstrecket. Kom ihåg att nuvarande toppversionen Cayman GTS har 365 hästkrafter och gamla GT4 (bilden ovan) 385, så nya värsting-Caymanen har en del att leva upp till.

Andreas Preuninger, chef över GT-bilarnas utvecklingsavdelning, förklarar valet av boxersexan med att det är ett av Porsches viktigaste försäljningsargument (unique selling point). Han menar också att sugmotorns mer högvarviga karaktär passar GT-bilarnas motorsportsanda bättre.

– Vi tror att vi kan uppnå en bättre och kvickare gasrespons med en atmosfärisk, högvarvig, motor än med en med turbomotor, säger Preuninger till Autocar.

Porsche Cayman GT4

Gamla Cayman GT4 (bilden ovan) gjorde 0-100 på 4,4 sekunder. Räkna med att nya GT4:an, troligtvis, blir något snabbare och att även toppfarten på 294 km/h putsas något. Vikten anges till under 1 450 kilo.

Tidigare har det ryktats om att nya GT4 kommer få ett RS-emblem på bakluckan – ett märke endast de mest råbarkade Porscharna tilldelas. Hur det blir med den saken får vi återkomma till, men hur som helst hintar Andreas Preuninger om att Cayman GT4 kan komma att erbjudas med både manuell och PDK-låda.

– Målet är att alltid kunna erbjuda det valet. Vi startade den strategin med GT3:an, nu hoppas vi bara att det ska löna sig, säger Andreas Preuninger till Autocar.

Visa kommentarer