Det var väl egentligen bara en tidsfråga. Nu har även nya Porsche Panamera blivit med hybriddrift - men mycket fokus ligger fortfarande på prestanda.

Panamera 4 E-Hybrid startar alltid med enbart eldrift, och kan köra upp till 5 mil utan att släppa ut något över huvud taget. Då med en toppfart på 140 kilometer i timmen. Vill man uppnå bilens maximala prestanda istället får man koppla in ”Sport Plus”-läget. V6:an med biturbo som sitter under motorhuven är då alltid inkopplad och skickar iväg bilen till 100 kilometer i timmen på endast 4,6 sekunder. Fortsätter man gasa är det möjligt att komma upp i hela 278 kilometer i timmen.

Porsche har använt hybridteknik från 918 Spyder för att förbättra prestandan i bilen. Elmotorn i Panamera är på 100 kilowattimmar och har ett vridmoment på 400 newtonmeter. Bensin-V6:an utvecklar hela 330 hästkrafter och 450 newtonmeter. Att ladda elmotorn fullt tar 5,8 timmar med 230-V, 10-A anslutning. Om man istället väljer Porsches 7,2 kilowattladdare som tillval laddas batteriet fullt på 3,6 timmar. Dock kan du ladda batteriet medan du kör genom att sätta bilen i ”E-Charge” läget. Bensinmotorn levererar då mer effekt än vad som behövs för att driva bilen för att ladda batteriet.

2017-porsche-panamera-4-e-hybrid-02

Precis som i andra versioner av nya Panamera används den åttaväxlade PDK-lådan i E-Hybrid för att få ner kraften till hjulen.

Till skillnad från tidigare nämnda ”E-Charge”- och ”Sport Plus”-lägen finns det en rad andra också. Totalt finns det sex olika lägen du kan ställa in bilen i för att få den att drivas på precis det sätt du vill.

Panamera 4 E-Hybrid kan beställas redan nu, och kommer att lanseras i Sverige den 12:e november. Priserna startar från 980 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer