Renault Clio generation fem är nu avtäckt under Genèvesalongen. Debut för ny plattform och hybridteknik.

Att en ny Renault Clio är på gång kan ni som följer oss här på teknikensvarld.se knappast ha missat. Fransmännen portionerade tidigare ut bilder på inredning och på exteriören. Nu är bilen presenterad i sin helhet och med det kan vi koncentrera oss på detaljerna.

Clio må vara en liten modell men de fyra tidigare generationerna har sedan introduktionen 1990 sålts i 15 miljoner exemplar, 450 000 under förra året.

Clio generation fem är ett barn av sin tid. Bilen bygger på en flexibel plattform (CMF-B), är uppkopplad och omfattar förarassisterande system som erbjuder semiautonom körning. När det kommer till drivlinan når dock inte modellen hela vägen fram, nya Clio kommer ”bara” som hybrid, inte helt eldriven. Inte än i alla fall. Men den som vill köra en liten eldriven Renault har ju länge kunnat välja modellen Zoe.

Renault Clio 2020

Systemet går under namnet E-tech och blir koncernens (dit även Nissan och Mitsubishi hör) första hybridsystem. Det kombinerar en för ändamålet utvecklad 1,6-litersmotor med två elmotorer. Batterikapaciteten är 1,2 kWh. Mer data om drivlinan, som kommer till Clio under 2020, ges i dagsläget inte. Vissa källor hävdar att det handlar om

Systemet, som omfattar 150 patent, ska till 80 procent gå på el i stadsmiljö och skära bränsleåtgången med upp till 40 procent.
Renault har tidigare meddelat att man framöver ska erbjuda båda hybrider och laddhybrider i B- och C-segmenten.

Förbränningsmotorerna utgörs av en enliters trecylindrig bensinare (SCe) på 65 alternativt 75 hästkrafter som är kopplad till en femväxlad manuell låda. Ny för Renault är koncernens TCe 100-motor, även den på en liter och med tre cylindrar. Motorn är turboassisterad och ger som namnet antyder 100 hästkrafter samt 160 newtonmeter. En femväxlad manuell låda eller automatlådan X-tronic kopplas till motorn som även finns även i LPG-utförande.

TCe 130 GPF, känd från modellerna Captur, Mégane, Scénic and Kadjar, hittar ner i nya Clio. Med 130 hästkrafter och 240 newtonmeter, samt sjuväxlad dubbelkopplingslåda och växelpaddlar vid ratten är detta alternativet för den som söker det sportigaste alternativet.

Renault Clio 2020

På dieselfronten erbjuds dCi 85 och 115 (som jag inte tänker berätta hästkraftsantalen för) på 1,5 liter med maximala vridmoment på 220 respektive 260 newtonmeter. Dieslarna kommer med manuell sexväxlad låda.

Designmässigt känns Clios former igen, det handlar mer om evolution än fransk revolution. Strålkastarna följer Renaults nya design och grillen har växt. Sidorutorna har lite annat linje och baktill ses nya lampor och stötfångare.

Renault Clio 2020

Invändigt pratar dock Renault om revolution. Det vi ser är en i sammanhanget luftig kupé med horisontell design men med en stående skärm (9,3 tum) som vi känner från andra Renault-modeller. Materialval och ergonomi ska ha varit centralt i arbete och stolarna har ny bland annat längre sittdyna. Nya Clio ska vara upp till två decibel tystare än föregångaren i farter upp till 130 km/h.

Miljön är förarorienterad och mätarklustret omfattar digital teknik som exponeras på en sju- eller 10-tums stor TFT-skärm. Clios assisterande system är indelade i tre grupper: Körning, parkering och säkerhet. Bilen finns med moderna saker som 360-graderskamera, dödavinkelnvarnare, autobroms med igenkänning av cyklister och fotgängare och ljusautomatik.

Renault Clio 2020

Under begreppet Highway & Traffic Jam Companion samarbetar de förarassisterande funktionerna vilket gör den självkörande i nivå två. Inte unikt i större segment men här sticker lilla Clio ut.

Clio mäter i millimeter 4 050 i längd, 1 798 i bredd, 1 440 på höjden och 2 583 mellan hjulaxlarna. Nya generationen är med andra ord snäppet kortare och lägre än föregångaren. 391 liter ryms i bagageutrymmet och på vågen visar Clio som minst 1 042 kg. Hjulen mäter 185/65 R15, 195/55 R16 eller 205/45 R17.

Renault Clio 2020

Nya Clio är första modell ut med plattformen CMF-B. Den är 50 kg lättare än den gamla Clio-plattformen. 2022 ska hela 80 procent av Renaults modeller och 70 procent av hela koncernens bilar bygga på plattformar av CMF-typ.

Visa kommentarer