Nya Renault Espace blir en crossover

Renaults klassiska minibuss Espace är i nuvarande form på väg att försvinna. I stället ska den ersättas med en modell som korsar minibussens egenskaper med dem vi finner hos en suv. Det är nämligen vad marknaden vill.

Allt fler européer finner det njutbart att sitta högt när de kör bil och väljer därför gärna crossovermodeller framför exempelvis minibussar. Det ska Renault ta fasta på enligt designchef Laurens van der Acker som under ett pressevent nyligen avslöjade att när Espace avlöses blir det ingen minibuss vi får se utan en kombination av en minibuss och en suv. En crossover helt enkelt.
På så viss hoppas man kunna öka försäljningssiffrorna igen som har varit vikande under en längre period med tanke på dagens Espace som är elva år gammal, dock med ett ansiktslyft så sent som förra året. 3 014 Espace har Renault lyckats sälja i Europa under årets fyra första månader, en väldigt blygsam siffra.
– Espace är ett respekterat fordon. Det är en Renault som du sannolikt skulle se på en garageuppfart vid sidan om en Volkswagen eller en Mercedes, men vi har låtit den (nuvarande generation, reds anm) leva för länge, säger Laurens van der Acker enligt Automotive News Europe.

Renault Scenic XMOD
Renault Scenic XMOD

Estetiskt ska vi inte förvänta oss ett traditionellt suvutseende på Espace-efterträdaren. Renaults konceptbilschef Axel Breun menar att den inte ska vara aggressiv i formgivningen.
– Designen är inte så brutal som på dagens bilar. De blir väldigt militäriska, vilket kan vara okej för Evoque eller Range Rover, men det är kanske inte den riktning vi följer, säger han och syftar på den konceptbil som Renault skapat och som förhoppningsvis står i strålkastarljuset på Frankfurtsalongen i september.

En drag till utseendet kan komma att hämtas från Scenic XMOD. Den ska enligt konceptbilschefen vara funktionell och bjuda på god sikt utåt för passagerarna.
Nya Espace (frågan är om de behåller modellnamnet när bilen nu ska byta skepnad) blir första Renault-bilen som byggs på CFM1-plattformen som utvecklas av Nissan, Renaults allianspartner.

Visa kommentarer