Chefredaktör Frodin har rest till Tyskland för att köra något alldeles speciellt, vi ringer och kollar läget.

Daniel, var i Tyskland är du någonstans?

– Jag är i himmelriket, eller så nära det går att komma, nämligen på Nürburgring och kör stekheta Renault Megane RS 275 Trophy. En ny specialversion av den härliga Megane RS. Hela idén med bilen är att vara snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen på Nordslingan, en position Renault snuvades på när Seat Leon Cupra körde på 7,58,44 för ett litet tag sedan. I går söndag blev det officiellt att Megane RS 275 Trophy tagit tillbaka rekordet med 7,54,36.

Vad är det som är nytt på 275 Trophy?

– Effekten är höjd med tio hästkrafter från 265 till just 275 med hjälp av Akrapovic avgassystem i titan och så har svenska Öhlins tagit dämpare ur sitt Road&Track-sortiment och specialanpassat för Renault. Megane RS var ingen dålig bil innan uppdateringen men sägs nu vara ännu mer racebil för både bandagarna och gatan. Jag får snart ta reda på om det stämmer, nu närmar det sig min tur att som ende svenske journalist ta 275 Trophy och Nordslingan i besittning, hur den är får ni reda på i ett fullödigt reportage i kommande nummer av Teknikens Värld.

Innan du hoppar in i bilen så måste du berätta kort om din sanslösa vecka.

– Ja, den här sex dagarna är löjligt bra. Först tävlade jag i historisk racing på Gelleråsen i helgen och vann med min Morris Cooper S bägge heaten. Sedan åkte jag i ilfart i nya BMW M3 till Arlanda med endast hjälm, skor och handskar som packning och ska nu köra på Nordslingan för att ikväll flyga till Skåne och tillsammans med Linus Pröjtz och Marcus Engström under tisdag och onsdag utse Sveriges körgladaste bilar i Bankalaset som publiceras i nummer 16 och 17 som utkommer 17 och 31 juli. Bättre vecka för en bilintresserad är svårt att hitta. Nu ska jag hoppa in i bilen, vi hörs!

Slå till på vårt erbjudande så får du tidningen innan den kommer till butik.
Mer om Renault Megane RS 275 Trophy kan du läsa här.

Visa kommentarer