Nya Renault Twingo – motorerna officiella

Nu berättar Renault allt om sin nya Twingo. Trots att den är tio centimeter kortare än sin föregångare bjuder den på mycket bättre innerutrymmen. Trecylindrig bensinmotor, med eller utan turbo, finns att välja mellan.

Redan för snart en månad sedan visade Renault bilder på nya generationen Twingo men då fick vi inte veta allt om den nya småbilen. Det får vi däremot nu när Twingon står utställd på bilsalongen i Genève.

Vi kan börja med att konstatera att nya Twingo är precis så liten som den ser ut att vara på bild. Totallängden är endast 359 centimeter, vilket är 10 centimeter kortare än gamla Twingo och hela 23 centimeter kortare än nya Mini. Det kompakta formatet gör att blir snabb i vändningarna. Vändcirkeln är endast 8,65 meter.

Trots den begränsade längden har hjulbasen växt till 249 centimeter – 13 centimeter längre än tidigare. Alla dessa 13 centimeter ska enligt Renault komma baksätespassagerarna till godo i form av benutrymme. Kupéutrymmet är totalt 22 centimeter längre om man räknar från instrumentpanelen till bakluckan. Baksätet kan fällas 50:50 och även passagerarstolen fram kan fällas och då går det att lasta upp till 220 centimeter långa föremål. Med baksätesryggarna uppfällda rymmer bagageutrymmet 219 liter.

Större innerutrymmen i all ära men det är motorn och dess placering som är nya Twingons huvudnummer. Motorn sitter på bakaxeln och driver densamma. Instegsmotorn heter SCe 70 och är en trecylindrig sugmotor på 999 kubik som ger 70 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 91 newtonmeter.

Den som vill ha mer kraft väljer TCe 90 som är något mindre med sina 898 kubik men tack vare turboladdning med elektrisk waste-gate är effekten 90 hästkrafter och vridmomentet 135 newtonmeter. Båda motorerna kan fås med start/stopp-system och den som vill ha fler motorer att välja mellan behöver förmodligen inte vänta länge. Vi ser i alla fall fram emot Twingo RS.

Nya Twingo kommer säkerligen att kunna anpassas på alla möjliga sätt enligt köparens önskemål men vid lansering finns bara fyra färger tillgängliga: ljusblå, vit, gul och röd. Interiört kan man välja mellan fyra olika teman för sätestyget. Renault lanserar också något som kallas Flexicase, vilket är ett samlingsnamn för ett antal olika förvaringstillbehör. Det ska till exempel bli möjligt att få lastnät under baksätessitsarna, väskkrokar i bakdörrarna och ett antal olika lösningar för handskfacket. Sist men inte minst kan man få sin Twingo med ett stort, elektriskt soltak i tyg.

Det är ännu inte fastställt när nya Twingo kommer till Sverige.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer