En ny generation av Europas mest sålda elbil är på gång och nu har den synts till i de norra delarna av Sverige.

Det är inte första gången som generation två av Renault Zoe fångas på bild men det är första gången den syns till under vintertester. Det om något är ett tecken på att Europas populäraste elbil i nytt utförande närmar sig avtäckning. Genèvesalongen blev det inte, men vi vågar nog satsa en liten slant på att bilsalongen i Frankfurt i mitten av september finns med i fransmännens planeringskalender.

Bilen som vår alltid alerta spionfotograf har förevigat på bild är väldigt väl maskerad, så det är svårt att dra några exakta slutsatser om utseendet. Men känslan är att Renault inte gör någon större satsning på utseendet utan håller sig till dagens linjer. Det mesta ser i princip exakt likadant ut som i dag, eventuellt att huven har fått en mindre flack utformning. Huvens skärning mot strålkastare och framskärmar ser dock identisk ut, så även sidorutorna, bakdörrarnas ”dolda” handtag och hela bakpartiet inklusive bakljusen.

Nya Renault Zoe

Foto: CarPix

Enligt vår spionfotograf upplevdes nya Zoe som något större än sin föregångare, trots att den nästan ser identisk ut. Spekulationerna på förhand har lyft fram att nya generationen ska bli rymligare, inte minst med ett något större bagageutrymme.

Det lilla vi ser av interiören tycker vi oss se en ny ratt. Instrumentbrädan är täckt av en filt men dess utbredning får oss att tro att den mittkonsol som används på dagens Zoe görs om, eller åtminstone får en lägre placering.

Med våra spionbilder till hands är det ganska tydligt att Renault lägger krut på andra områden, det vill säga det som döljs under karossen. Det är sagt att laddningsmöjligheterna ska bli fler. Snabbladdning med effekt på upp till 100 kilowatt via CCS-standarden är en nyhet och ska komplettera dagens 22-kilowatts växelströmsladdning. Dagens Zoe har även funnits i ett Q90-utförande som klarade av högre laddeffekter.

Nya Renault Zoe

Foto: CarPix

Nya Renault Zoe ska ersätta en snart sju år gammal bil. Dagens Zoe började nämligen tillverkas i slutet av 2012 men har uppdaterats ett antal gånger under årens lopp.

Det har figurerat uppgifter om att Renault är nöjda med det batteri som i dag finns i Zoe och som har en kapacitet på 41 kWh. Men på senare tid har det kommit fram nya uppgifter om att batteriet i modellen kommer att växa i och med nästa generation. Det har pratats om både 50 och 60 kWh stora batteripack med räckvidder på 40 till 50 mil per laddning.

Sist men inte minst kommer nya Zoe att få installerat mycket av det senaste i förarstödjande system, bland annat ett semiautonomt körläge enligt nivå 2 med fullständig kökörningsmöjlighet utan att bilen och föraren behöver interagera med vara på traditionellt sätt.

Visa kommentarer