Källor nära företaget uppger att Volkswagen har fått ett bud på en av koncernens divisioner för förbränningsmotorer, i jakten på att göra Volkswagenkoncernen mindre och mer fokuserad.

Dieselgate-skandalerna och efterföljande bötesbelopp, samt den kostsamma satsningen på elfordon, har gjort att Volkswagenkoncernen under en tid försökt banta sin vida portfölj av varumärken och företag. Ett steg i det är den stundande delvisa börsintroduktionen av lastbilsdivisionen Traton, där bland annat svenska Scania och Münchenbaserade MAN ingår. Andra planer, som en försäljning av italienska motorcykeltillverkaren Ducati, har dock stött på patrull i beslutsvägarna.

Nu kommer dock uppgifter som gör gällande att Volkswagen kan lyckas bli av med en del av företagsgruppen som anses ligga för långt från kärnverksamheten. Det handlar om just MAN:s division för större förbränningsmotorer, MAN Energy Solutions tidigare kallat MAN Diesel & Turbo (och inblandat i just dieselgate). Divisionen gör motorer för användning på fartyg och som delar av kraftstationer, liksom turboaggregat som används inom olje- och gasindustrin- Det uppskattade värdet uppges vara runt trettio miljarder kronor.

MAN 175D fartygsmotor diesel

En dieselmotor för fartyg från MAN, och den del av företaget som nu ska säljas. Just denna sitter dock inte i ett fartyg, i alla fall inte när bilden togs.

Nu ska alltså Volkswagen ha fått ett bud på divisionen, från amerikanska verkstadsföretaget Cummins. Om det accepteras återstår att se, då Volkswagen även ska vara i förhandling med ett annat amerikanskt företag och åtminstone ett asiatiskt bolag angående potentiella bud. Tidigare här även finska Wärtsilä och Mitsubishi Heavy Industries nämnts som potentiella kandidater.

Affären väntas, enligt uppgift, vara helt i hamn innan årsskiftet. Även svenska Scania har en division som gör bland annat fartygsmotorer, men om denna skulle påverkas av försäljningen är inte klart i nuläget.

Visa kommentarer