När Nevs så småningom återstartar produktionen av Saab 9-3 kommer bilen att vara rejält uppdaterad. Bland annat kommer inga General Motors-detaljer finnas kvar.

Nevs, eller National Electric Vehicle Sweden som förkortningen utläses, har knappast gjort sig kända för att vara frispråkiga om sina framtidsplaner för Saab, vars konkursbo de ju som bekant köpt upp. Vi har vetat att den ursprungliga tanken var att återstarta produktion av Saabs 9-3-modell, den sista som inte var helt utvecklad av General Motors, redan i år. 

Om planen fortfarande är sådan vet vi inte, men nu rapporterar flera källor, däribland entusiastsajten Saabsunited, som ofta varit välinformerad i Trollhätteföretagets förehavanden, att man planerar göra nya 9-3-generationen helt GM-fri. Det är inte så lätt som det låter, även om Trollhätteingenjörerna gjorde en hel del som de ville under det ursprungliga utvecklingsarbetet med modellen så utvecklades 9-3 parallellt med bland annat Opel Vectra. Och över tid kom många detaljer att bli gemensamma med andra GM-produkter.

Den största och kanske viktigaste detaljen som kommit från GM:s lagerhyllor, motorn, rapporterades tidigare i sommar i alla fall vara delvis löst. I en intervju i våras till P4 Väst bekräftades att man hade valt motor till 9-3, men utan att namnge leverantör. Dessutom ska nya 9-3 få turbomotor, innan den kommer som elbil.

Även stora delar av övriga bilen hade under de sista åren General Motors-delar, och att ersätta dem har säkerligen varit (och är) ett styvt jobb för Nevs. Enligt uppgift ska nya avtal med totalt över 500 olika underleverantörer behövas för att återstarta produktionen, liksom nyanställning av personal på Saab-fabriken, vilket vi har sett pågå under en tid.

De bilder på en uppdaterad 9-3 från en Göteborgsbaserad designbyrå som vi kunde visa för några veckor sedan, visar sig dock av allt att döma vara osanna. Företagets representanter har gått ut med att de inte har något samarbete med Nevs, och att skisserna endast var för intern inspiration.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer