Nu är den spanska delen i Golf-syskonskaran presenterad – nya Seat Leon. Och precis som vi misstänkte kommer den med lite kaxigare utseende. Teknikmässigt är det mesta sig likt det som finns i nya Golf, bland annat drivlinorna, inklusive laddhybrid och mildhybrid.

I oktober i fjol var det fullt fokus på nya Volkswagen Golf. Kanske inte så konstigt i och med att modellen har stått förebild för en hel bilklass i flera årtionden. Riktigt så stor är inte Seat Leon som rent tekniskt sett borde få ta lika stor plats som sitt tyska syskon, bilarna är ju, om inte enäggstvillingarna så i alla fall tvåäggstvillingar i och med att det yttre skiljer sig åt mellan de båda.

När nu nya Leon presenteras har Seat haft ett ess i rockärmen som man spelar ut direkt. Man presenterar nämligen inte bara femdörrars halvkombiversionen utan även kombiversionen som på spanska heter Sportstourer (för den icke språkligt bevandrade kan vi förtydliga att termen egentligen är engelsk). Spanjorerna brukar vanligtvis förkorta kombibeteckningen till ST. Volkswagen har ännu inte visat nya Golf-kombin (Sportscombi på svenska, Variant på tyska).

Seat Leon Xcellence 2020

Foto: Seat

Nya Seat Leon har vuxit en hel del i jämförelse med sin föregångare. Den har även blivit slankare i utförandet och Seat menar att luftmotståndet modellen utgör är åtta procent lägre än tidigare.

Denna fjärde Leon-generation ingår i en 12-miljarderkronorssatsning som ska ta Seat in i framtiden vad gäller moderna drivlinor, förarassisterande system och uppkopplingsmöjligheter. Leon är en av de riktigt stora grundstenarna i satsningen i och med att den är företagets mest framgångsrika modell med över 2,2 miljoner sålda exemplar hittills, men också för att den huserar i den kanske, sett till konkurrensen, snårigaste bilklassen av dem alla. Lyckas man i C-segmentet har man mycket vunnet.

Nya Seat Leon baseras på en vidareutvecklad variant av Volkswagen-gruppens oerhört väl använda MQB-plattform, nämligen den som benämns MQB Evo. Det är samma bas som nya Golf använder.
Halvkombivarianten av nya Leon har vuxit rejält med 8,6 centimeter på längden. Numera mäter modellen 436,8 centimeter vilket gör den 8,4 centimeter längre än nya Golf. På bredden har den tappat 1,6 centimeter och är nu exakt 180 centimeter från sida till sida. Det är dock 1,1 centimeter bredare än det tyska syskonet, däremot är den exakt lika hög med 145,6 centimeter, en minskning med tre millimeter jämfört med utgående generation.

MISSA INTE: Vi kör nya Volkswagen Golf

Seat Leon eHybrid 2020

Foto: Seat

Seat Leon eHybrid är en laddhybrid med totalt 204 hästkrafter. Siffran känns igen från nya Volkswagen Golf eHybrid och gamla Golf GTE.

Man skulle kunna tro att axelavståndet är detsamma hos nya Leon som hos nya Golf, men då tror man fel. Leon mäter nämligen 268,6 centimeter mellan hjulaxlarna, exakt fem centimeter mer än vad Golf kan skryta med. Det är även exakt fem centimeter mer än förra generationens Leon.
Rimligtvis borde nya Leon vara något rymligare inuti än Golf, men andra faktorer spelar också in. I ett kommande Teknikens Värld-test kommer vi att ta reda på exakt hur det ligger till.

Kombiversionen av nya Leon är 464,2 centimeter lång vilket gör den bara 6,7 centimeter kortare än en BMW 3-serie Touring som lirar i en storleksklass högre upp (D-segmentet). Nya kombin har därmed vuxit med hela 9,3 centimeter från föregående generation. På tvären är den lika bred som halvkombin men på höjden är kombin åtta millimeter lägre på 144,8 centimeter.

Seat Leon FR 2020

Foto: Seat

Nya Seat Leon har en lång rad förarassisterande system som ska underlätta körningen och i största möjliga mån förhindra olyckor. Travel Assist (samma namn som hos VW) är beteckning för det semiautonoma system som låter bilen gasa, bromsa och styra på egen hand.

Bagageutrymmets volym är hos halvkombin identisk med föregångarens, det vill säga 380 liter och därmed samma siffra som hos nya Golf. Kombiversionen har däremot ökat lastvolymen från 587 till 617 liter. Det är bra mycket mer än tidigare nämnda BMW 3-serie Touring som sväljer futtiga 500 liter. Det är också betydligt bättre än de 529 liter som ryms i Volvo V60 som är en nästan tolv centimeter längre bil.

Seat Leon Xcellence 2020

Foto: Seat

Även om mycket är detsamma som i Golf har interiören i nya Leon en helt egen stil, bland annat infotainmentskärmen, som mäter 8,25 eller 10 tum på diagonalen beroende på köparens val, är inte sammankopplad med mätarhuset. Notera den stora växelspaken…

Seat kallar nya Leon för märkets första helt uppkopplade bil. Antingen kopplar föraren och andra användare upp sina mobiltelefoner mot bilens Full Link-systemet via Android Auto eller Apple Carplay för att få tillgång till en rad funktioner i infotainmentsystemet eller så låter man bilen vara ständigt uppkopplad via ett separat SIM-kort i bilens Online Connecitvity-enhet. Som tillval finns även trådlös laddning av mobiltelefoner.
Bilen är utrustad med röststyrning för att underlätta styrandet av bilens och infotainmentsystemets olika funktioner. För den som gillar att sitta tyst finns även geststyrning, det vill säga man behöver inte fingra på knappar för att utföra vissa procedurer utan det räcker att man leker ”Gäster med gester” med händer och fingrar i luften.

Seat Digital Cockpit i nya Leon

Digital instrumentering med Seat Digital Cockpit som mäter 10,25 tum över diagonalen.

Motorerna är, som brukligt när det gäller produkter från VW-gruppen, många till antalet. Mest intressanta är kanske de maskiner som betecknas eHybrid och eTSI. Beteckningarna känner du igen från nya Golf. eHybrid betyder en 1,4-liters TSI-bensinmotor som tillsammans med en elmotor bjuder på 204 hästkrafter, samma som i gamla Golf GTE. Någon ny Leon GTE à la nya Golf GTE nämns inte och kommer troligtvis aldrig. Volkswagen vill förmodligen vara ensamma med en ”prestanda-laddhybrid” med 245 hästkrafter.
Seat berättar inte hur stor batteri laddhybriden Leon eHybrid har, men det bör vara samma som i Golf eHybrid (och uppdaterade Passat GTE), det vill säga 13 kWh.

Seat Leon FR 2020

Foto: Seat

… som ersätts med en kort, kort växelväljare om bilen är utrustad med DSG-dubbelkopplingslåda.

Den som gillar elektrisk assistans men är ute efter ett mildare alternativ som inte går att ladda via ett vägguttag kan slå ett öga på nya Leon eTSI. Med hjälp av 48-volts mildhybridteknik sparar man på de så dyrbara bränsledropparna till viss del. Två eTSI-modellversioner erbjuds – en 1,0-liters med 110 hästkrafter och en 1,5-liters med 150 hästkrafter. 130-hästarsalternativet som finns till Golf presenteras inte till nya Leon. Hur eTSI-motorn fungerar kan du läsa i vår provkörning här.

LÄS MER: Vi kör Seat Leons nya mildhybrid-drivlina

Seat Leon eHybrid 2020

Foto: Seat

Seat Leon eHybrid, laddhybriden, finns som halvkombi… och kombi. Förmodligen efterlängtat av en hel del.

Nya Seat Leon kommer även att erbjudas som gasbil, så kallad CNG-bil (Compressed Natural Gas). I denna modellvariant sitter en 1,5-litersmotor som levererar 130 hästkrafter.

Tre 2,0-liters TDI-dieselmotorer kommer även att finnas med bland motoralternativen, med effektnivåer som sträcker sig från 115 till 150 hästkrafter.

Marknadslanseringen är planerad till andra kvartalet 2020, det vill säga någon gång under april, maj eller juni i år. Några priser är ännu inte presenterade.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer